27 May 2006

... تصبحون علي بلد


PICT0625


اللحظات القليلة مع مالك علي مقهي ممر " أفتر إيت after eight " بوسط البلد هي وحدها التي سارت في الاتجاه المعاكس ليوم أمس الحزين .
مالك صمد في قسم الخليفة رافضا الترحيل مكبلا بالأغلال, يده إلي يد حارس يسافر به إلي الإسكندرية , ليطوف به دورة إذلال بين القسم التابع له و مديريات الأمن و أمن الدولة قبل أن يفرج عنه .
تم ترحيل محمد عادل و محمد عبد اللطيف إلي المنصورة بعدما لم يستطيعا الصمود طويلا أمام الضرب المبرح الذي تعرضا له و الذي شارك فيه كل زبانية قسم الخليفة البواسل .
مالك صمد حتي النهاية , حتي ملوا من مقاومته و عناده و ألقوا بأمتعته علي الرصيف أمام القسم و طردوه .
مالك كان صلبا و مرحا . و بدا مختلفا في ملابس السجن البيضاء و الشعر القصير .
كان يحكي عن المواقف العنيفة التي تعرض لها بالداخل و في يده الشيشة و في عينيه بريق التجربة و المغامرة , لا أثر للخوف أو الألم .. فقط دمعت عيناه و صمت قليلا و هو يروي مشاهدا لمعتقلين إسلاميين رآها في لاظوغلي قبل ترحيله لقسم الخليفة .. سيحكيها لاحقا بالتأكيد .
لم تمر دقائق و أنا و رضوي معه , حتي جاءنا نبأ الاعتداء علي الشرقاوي في شارع معروف و اختطافه ثم بعدها بفترة قصيرة نبأ اختطاف كريم الشاعر و الاعتداء علي دينا سمك و تحطيم سيارتها التي أقلت كريم فيها خوفا من اعادة اختطافه بعد ما حدث للشرقاوي .
" لماذا ؟ "

PICT0613

قبل ساعات عانقت شرقاوي ثم كريم علي سلم نقابة الصحفيين مداعبا : " كفارة يا شباب ! "
عزيت نفسي برؤيتهما بعد الإفراج عنهما , محاولا الإفلات من الإحباط ...
عددنا كان قليلا .. لقد نجحوا عبر شهر التنكيل هذا في أن يرهبونا .. أتذكر عددنا في أول وقفة تضامنية مع القضاة , كان عددنا أكبر و رغم ذلك كنا أيضا متذمرين من قلة عددنا , نجح الشباب يومها في فك الكردون و جلسنا بعرض شارع عبد الخالق ثروت أمام نادي القضاة نغني و نهتف إلي أن عقد القضاة اجتماعهم .
أمس استغلوا قلة عددنا و قاموا بغلق الكردون و منعوا الدخول و الخروج و فوتوا علينا الوقوف مع القضاة أما دار القضاء العالي ..
كان مشهدا دالا : محمد عبد القدوس يتشاجر مع الضباط من خلف رؤوس الجنود ليسمحوا له بالخروج , قبل أن يرشوا في وجهه و وجوهنا جميعنا غازا مهيجا للأعصاب , بينما يخرج المراسلون الأجانب جوازاتهم و يمرون في ثوان ! ..... الحثالة !
الأعداد التي توجهت إلي دار القضاء العالي مباشرة , و شاركت القضاة وقفتهم , كانت قليلة هي الأخري .
بعد أن أنهي القضاة وقفتهم تمكننا من الخروج و عندها التقينا مالك علي المقهي و لحظات سعيدة قليلة قبل أن تأتي الأنباء السيئة .
أحاول أن أفهم و تتراقص في ذهني الــ " لماذا ؟ " بلا جواب .. شرقاوي كان هادئا اليوم و اكتفي برفع ورقة بها أسماء باقي المعتقلين .. و لم أره يهتف قط .. رأته رضوي يهتف مرة واحدة عندما أتي القضاة ليحيونا في محبسنا و رفعوا لنا أيديهم بعلامات النصر . كنت مشغولا بمحاولة التصوير من فوق رؤوس الجنود .

PICT0599

في المساء ... أكملت علي أعصابي الأنباء الأسوأ .. الاعتداء بأساليب جنسية حقيرة علي شرقاوي و الشاعر في قسم قصر النيل .. و المحامون الذين رأوهما يصفونها كالخارحين من أبي غريب ... كدمات في كل مكان من جسديهما النحيلان ... ضرب مبرح و آثار واضحة للعنف المفرط !
الحثالة !
جرح ينفتح في قلبي و ينزف حنقا و غضبا , و أنا أشاهد شرقاوي في " وثائقي المدونين " يهتف في وسط ميدان التحرير , لا أستطيع أن أدفع عن ذهني تعابير الألم و الضعف و الامتهان كما أتخيلها علي وجهه وقت الاعتداء عليه .
تتراقص أمام عيني الكلمات البذيئة لكنها تغضي حياءا أمام بذاءة الواقع .

PICT0586


حسنا ... وصلت رسالتكم يا حثالة البشر !
..لا كرامة هنا و لا شرف .. هنا المرور فقط لمحنيي القامة أسفل نعال أحذية الجنود الغليظة ..
احنوا رؤوسكم جميعا !
تصبحون علي بلد ...

misr

41 comments:

إلهام عيداروس said...

مش عارفة اقول ايه. الاخبار كئيبة والبوست أكأب . واضح إن الإرهاب بدأ ينجح فعلا. يوم الخميس كنت ناوية اشارك استنيت جوزي يرجع من الشغل عشان يقعد مع ابننا واروح المظاهرة. اتأخر شوية بس مش دي المشكلة . في العادي بانزل حتى لو متأخر اضم على الناس اللى بدأت من بدري . بس تراخيت وقلت لنفسي خلاص اليوم خلص تنزلي تعملي ايه. كان في دماغي طيف خفيف بيقولي لو اتقبض عليكي او اتكسر فيكي حاجة ابنك هيتشحطط رغم ان ما كانش البلاوي دي كلها لسه حصلت لشرقاوي والتانيين. اكيد فيه ناس كتير خافت زيي كده. اعذرنا

Anonymous said...

يا لهوييييييييييي
هي وصلت لكده اعتداء جنسي
ده بيقتلوهم كده نفسيا

bluestone said...

كل بوست اقراه عن الموضوع اتضايق اكتر .. صور شرقاوي كمان يا عمرو زودت الانزعاج الفظيع اللي حاسين بيه ..
طيب وبعدين ..
مفيش اي حاجة ممكن تتقال تكون مفيدة .. مش قادرة استوعب ازاي ده حصل ازاي حد قدر يجيله قلب يعمل كده في بني آدم ايا كان .. حاجة تحزن ..

انا معرفش شرقاوي بشكل شخصي .. لكن برضه مش قادرة افهم ليه؟؟؟؟؟؟؟
ليه القهر والسحق الى هذه الدرجة .. في مصلحة مين تشويه انسان نفسيا الى هذه الدرجة المقيتة ..؟؟؟؟
كيف ينام هؤلاء ليلا .. ماذا يقولون لاولادهم وزوجاتهم ؟؟ كيف يصلون لله طلبا لاي شيء ؟؟؟؟ كيف يجرؤون على الوقوف امامه ؟؟؟ امام انفسهم.؟؟؟؟

لا املك اي شيء لمساعدته كما لم املك شيء لمساعدة الاخرين حتى من اصدقائي سوى قلمي والدعاء .. والكثير من مشاعر الاحباط والفرحة والتعاطف والغضب ...
مالك كان واحشني جدا وبشكرك رغم انه مش وقته على صورته الحديثة اللي حسيت فيها برضه بنوع من الالم رغم كل العند ...

شرقاوي بطل رغم كل شيء .. ومن يتألم دفاعا عن رأيه وفكره يكون بطلا ..
ولا يستحق احد ايا كان خطأه ان يهان الى هذا الحد ..

Mr.GEMYHOoOD said...

انا اتخنقت بقة أزاى كل دة يحصل و كل البلد معمية توصل ان راجل يتعمل فيه كدة .. طيب الاول و ما كناش بنعرف عنهم حاجة طب و دلوقت برضوا الوضع هوه هوه و الله ليه حق يعمل فينا و يسوى اكتر من كدة ماهو شايفنا خرس و عجزة اهو واقف على عابدين مطلع لسانه لسبعين مليون و يقول اللى هايفكر يتحرر هاركبه

Hope said...

My heart is aching..and tears bring no relief. It is strange considering I do not personally know any of you, and I live away from Egypt. Or maybe not so strange, regarding the enormity of the events.
What a shame that we have such a brutal regime that tortures young men and women just for peacefully asking for their basic rights.

I agree with you Amr, the message from Mubarak's regime is clear

لا كرامة هنا و لا شرف .. هنا المرور فقط لمحنيي القامة أسفل نعال أحذية الجنود الغليظة

But even if fear prevails , there will be brave and honorable young men and women, who will not be deterred. And the winds of change will become a tempest that will uproot this evil regime.
I pray for that day, and I pray for Sharkawi.

رحيل said...

قلب الوطن مجروح .........لا يحتمل اكتر
تلك الاغنية التي ترددت في فكري حينما رأيت اول مهزلة حين تواجدي بنقابة الصحفيين

اول مرة اتعرف علي قهوة افتر ايت استوقفتني عدة عبارات فمثلا نسر علم مصر وكوت من فمة ومكتوب ...احا

احمد مهران كتب علي احد جدران القهوة كس ام اكل العيش اللي مفيهوش كرامة
ولكني اري ان التعديل واجب .......كس ام الوطن اللي مفيهوش كرامة
الي متي ستظل هراوة الداخلية تضربنا حين نطقنا بالحق؟
الي اين يأخذنا ذلك النظام الغاشم؟

aiman said...

لفت نظرى جمله ان مالك عينه دمعت لما جت سيرة اللي بيحصل للجماعات

وده بيحصل و مستمر من سنين والي اجل غير مسمي

نجح النظام ان يحزب المصريين الغيورين علي دينهم و بلدهم

فرق تسد

حتي في اظهار مشاعر التعاطف مع اخ... او بلوجر و لا يمنع كونه بلوجر ان يكون له اتجاه ديني او شيوعي او حتي الحادي
او مع القضاه
.. او مع المهندسين
.. او مع الصحفيين الشرفاء
.. او ... او ...

واقسم بالذي لا اله غيره ان اهوال
تعذيب الاخوه تجعل من جوانتانامو ديزني لاند ...

يا ناس النظام ده حيمشي يوم ما ثورتنا دي تكون للمصري .. النسمه الفرد.. مهما اختلفت عقيدته او وجاهته الاجتماعيه او مسماه الوظيفي .. هو ببساطه مصرى واقع عليه ظلم .

Mohamed Mehrez said...

كلامك يوجع اوي يا عمرو
بس ايه الحل؟!!!
بجد انا مش عارف ايه الحل بعد اللي بيحصل ده
المصيبة انه بيحصل لناس نعرفهم معرفة شخصية
على الأقل بالنسبة لي
مالك ويحيى سامي ومحمد سليمان وغيرهم
امتي الشعب ده هيتحرك!!

يوسف said...

للأسف أنا عجوز
ياليتنى معكم فقد كان لى تاريخ
لأنى مؤمن بالله
أدعو لكم قلبى معكم وكل من عرف عنكم يدعو لكم

Mr.GEMYHOoOD said...

يا استا> يوسف مفيش حاجة اسمها عجوز

احنا محتاجين كل طفل معانا اوعى تقول الكلام دة احنا فعلا عايزين كل مصرى عايزين للخبرة و العقل و الحكمة و عايزين الشباب بجرائتهم و الاطفال ببرئتهم محتاجين كل مصرى للتصدى للطاغية

aleskandrany said...

بتكتب بأعصابك يا عمرو

كل كلمة كتبتها حاسس إنها أخدت من مجهود أضعاف أضعاف ما تحملة الكلمات من معانى
لقد وصلنى الإحساس .. لقد رأيت مالك بقلمك على مقهى أفتر إيت .. رأيت الدمع بعينية يتلألأ .. أحسست بإنحناءك متوارياً أمام الشرقاوى والشاعر هرباً من مجرد مواجهتهم ..

عمرو ... لك ولنا ولمصر الله ...

zangoola said...

الموضوع فعلا مؤلم و يضايق بجد لكن الواحد فعلا محتار .. شوية احس ان الاخبار دي لازم توصل للناس و تعرف حقيقة اللي بيحصل جوه السجون لكن من ناحيه تانيه برجع اقول اننا كده بنساعدهم في هدفهم الاساسي
يعني تعتقد همه عذبو شرقاوي ولا سجنوا مالك ليه ؟؟ علشان يطلع يحكي و يقول على اهوال السجون .. وبالتالي اللي بره يخاف و يكش ؟؟ ياريت تحاول تفهم كلامي و متقوليش ان مصر اقوى جوانا و الحاجات دي .. لأني عارف و حاسس و مصدق .. لكن همه اللي يهمهم ان الحس الوطني ده ميزدش عند غيرك .. و دي الرساله اللي بتوصل لما واحد صاحبك يعرف مثلا ان في ناس اعتقلك و اتعذبت .. اكيد هيخاف .. و هيتأكد انه كان صح لما بعد عن السياسه

ربنا يستر علينا
masrena.blogspot.com

Anonymous said...

الى محمد الشرقاوى فى محنته ـ انا عايش فى امريكا ـ والحكومة هنا لما تعوز تنفذ اى مشروعات تعطيها للمقاولين للتنفيذ وطبعا بتدفع كويس قوى ـ وكتبوا هنا ان امريكا ترسل الى مصر والاردن الناس اللى عاوزين يعذبوهم ـ يعنى مصر والاردن مقاولين تعذيب ـ وطبعا امريكا بتدفع للحكومتين المصرية والاردنية كويس قوىـ وعلشان يستمر تدفق الدولارات للحكومتين لازم يكون التعذيب وحشى وعلى اصوله وموثق كمان وممكن قوى يخلصوا عليك لو لزم الامر ـ معلش يامحمد ياشرقاوى متزعلش من البشوات الضباط لانهم كمقاولين لازم يدو الشغل حقه انت عاوز المعونة تنقطع عنهم والشقق التمليك واراضى البناء والعربيات تروح لناس غير البشوات

اصبر يامحمد واصحى وفوق ولازم تعرف ان الشعب المصرى مش حيقوم بثورة علشانك ولا علشان مالك وعلاء والبنات وغيرهم اللى فى السجن ولا علشان المناضلين اللى متفقين مع الحكومة على الشعب المناضلين اللى كتب عنهم مالك مصطفى ـ وحستعير سطرين كتبهم مالك فى مدونتة عن المناضلين دول ـ قال
كنت اقف مذهولا وانا اسمع وارى تتابع بيانات الاخوه المناضلين القوميين واليساريين واليمينيين دينيين او ليبراليين
كنت اقف اشعر ان هناك شئ خاطئ وان الثوره قامت وانا قاعد في الحمام اعاني من امساك شديد كالعاده ـ انتهى
الشعب المصرى ميهموش كل دة الشعب المصرى لما الحكومة غصب عنها من بعد الفساد اللى سرق فلوس المصريين بتسهيلات حكومية وهرب بيها برة مصر واصبحت الحكومة مجبرة تشيل الدعم عن الوقود اللى بدوره حيرفع اسعار كل شئ فى البلد هنا بس الشعب حيخرج للشارع وحتكون الحكومة مستعدة بالرصاص الحى مش المطاطى لان حكومة مصر الحالية لاتحترم الشعب المصرى وهو فى نظرها شعب غوغائى لازم ينضرب بالجزمة وبالرصاص اذا لزم الامر ـ وامريكا لن تهب لنصرة الشعب المصرى لان امريكا مع النظام اللى بيحقق لها مصالحة فى المنطقة كلها ـ والله وحده يعلم بعدها حيصل ايه ـ
كنت اود ان اكتب اسمى وعنوانى ورقم تليفونى ولكن ما الفائدة التى ستعود على من فى السجون من ذلك لاشئ بالمرة ـ ما يمنعنى انهم من الممكن ان يمنعونى من دخول مصر وانا لااريد ان يحدث لى هذا فانا لست فى جراتك يامحمد الشرقاوى اعانك الله على ماانت فية والى الضباط الاشاوس اقول انتم عارفين ان الشرقاوى صح وبيدافع عن مستقبل ولادكم خلوا عندكم ضمير وخافوا من ربنا معرفش ازاى بتناموا ولايمكن فى كلية الشرطة بيجردوكم من الضمير كاحد شروط التخرج.

Anonymous said...

استلم ياعمرو وحيات ابوك
حكومة الضباط الاشاوس اللى متعرفش تتشطر غير على محمد الشرقاوى ـ لانه غلبان وملوش دهر فى البلد ـ بعد ماهربت ممدوح اسماعيل مش مكسفوين ينشروا فى الاهرام صفحة اولى انه قال ايه عنده عقبال املتنا كلنا جنسية بريطانى ومش ممكن يتسلم لمصر ـ زغرتوا يااهالى ضاحية العبارة
اهرام السبت 27 مايو 2006


أنبـاء عن حصول ممدوح إسماعيل علي الجنسية البريطانية

متابعة‏:‏ مريـد صبحـي
أخيرا وبعد انتهاء التحقيقات في كارثة العبارة السلام‏98‏ أمرت النيابة العامة بالقبض علي ممدوح إسماعيل ونجله عمرو الهاربين بالعاصمة البريطانية لندن وحبسهما وتقديمهما للمحاكمة بمجرد ضبطهما‏,‏ وعلي الفور ثار تساؤل اهالي الضحايا من المتوفين والمصابين والرأي العام‏:‏ متي تتم استعادة ممدوح إسماعيل ونجله لمحاكمتهما وتوقيع القصاص العادل عليهما؟

همس البعض أنهما لن يعودا وكانت المفاجأة غير المتوقعة التي لم تتأكد رسميا حتي الآن هي أن ممدوح اسماعيل حاصل علي الجنسية البريطانية ويقيم في لندن كمواطن بريطاني ومن ثم فلن يتم تسليمه لمصر وفقا لقواعد القانون الدولي بامتناع الدولة عن تسليم رعاياها‏.‏

ولكن هل يعني ذلك أن إسماعيل ونجله انضما إلي نادي الهاربين للخارج ولن يعودا نهائيا؟ وهل سوف تغل يدي العدالة في ملاحقتهما وتوقيع العقاب الرادع بعد اتهامهما مع آخرين بالتسبب في مقتل‏1033‏ شخصا والقانون يصفها بأنها قتل خطأ‏.‏

وقد عقب مصدر قضائي علي ذلك بقوله إنه بعد صدور أمر النائب العام بضبط وإحضار صاحب شركة السلام للنقل البحري التي تدير العبارة والذي خرج من مصر بطريقة مشروعه نظرا لعدم إدراج اسمه علي قوائم الممنوعين يتم علي الفور إخطار إدارة الانتربول المصري بصورة رسمية من قرار الاتهام وأمر القبض‏.‏

واشار إلي أن القرار يتضمن جميع الاتهامات المنسوبة للهارب ممدوح اسماعيل ونجله ونصوص قانون العقوبات المصري المجرم لهذه الاتهامات لتبدأ اجراءات الملاحقة الجنائية الدولية من خلال عدة طرق ووسائل مختلفة ومن بينها اصدار نشرة دولية حمراء من منظمة الشرطة الجنائية الدولية بفرنسا وتعميمها علي جميع دول العالم الأعضاء في المنظمة بطلب توقيف اسماعيل في دولة يوجد علي أرضها وتسليمه للدولة الطالبة لمحاكمته عن جرائمه المنسوبة إليه‏.‏

وقال المصدر إن هناك أيضا نشرة عربية أخري معتمدة من مجلس وزراء الداخلية العرب للبحث والقبض عليه في أي دولة عربية يوجد بداخلها وعند ثبوت وجوده علي أرض دولة معينة تبدأ اتصالات ثنائية مع هذه الدولة واتخاذ اجراءات استرداده من الخارج واستعادته لمصر‏,‏ وأوضح المصدر أنه إذا تواجد في دولة غير مرتبطة مع مصر باتفاقية ثنائية لتسليم المطلوبين والهاربين هنا يتم طلب استعادته من خلال القنوات الدبلوماسية والمطالبة بتطبيق مبدأ المعاملة بالمثل وهو مبدأ دولي يعتمده عدد كبير من دول العالم وفقا لمصالحها المشتركة‏.‏

حصوله علي الجنسية البريطانية
وحول تردد معلومات قوية بأن ممدوح إسماعيل حاصل علي الجنسية البريطانية ومن ثم لجأ إلي لندن للأحتماء بهذه الجنسية والهروب من ملاحقته جنائيا‏.‏ أكد المصدر القضائي انه بالفعل ترددت معلومات ولكنها غير رسمية عن حصول ممدوح إسماعيل علي الجنسية البريطانية‏.‏

وأشار إلي أنه ربما يكون قد حصل عليها في وقت سابق دون الإعلان عنها واستغلها في الهروب بعد وقوع الكارثة‏,‏ وفي هذه الحالة لا يجوز تسليمه إلي مصر وفقا لجنسيته البريطانية وتعامله كمواطن بريطاني خلال تواجده هناك ومن ثم فسوف يتعذر المطالبة باستلامه واستعادته لمصر‏,‏ ولكن المصدر القضائي أوضح أنه من الأفضل لممدوح إسماعيل العودة طواعية وتسليم نفسه للسلطات المصرية والمثول أمام القضاء المصري فيما وجه إليه من اتهامات‏,‏ وأكد أنه من مصلحة إسماعيل المحاكمة أمام القضاء الوطني المصري لأن القانون البريطاني متشدد للغاية ويتضمن عقوبات صارمة وقاسية في مثل هذه الجرائم والاتهامات التي وجهت إلي إسماعيل ونجله وباقي المتهمين في كارثة العبارة ويثور التساؤل‏:‏ هل يعود إسماعيل خلال الفترة المقبلة إلي مصر أم سوف يظل هاربا خارج البلاد حتي تتقدم السلطات المصرية بطلب إنابة قضائية لمحاكمته أمام القانون البريطاني ولحظتها سوف يشعر بالندم علي عدم عودته ومثوله أمام القضاء المصري؟‏!‏

مهندس مصري said...

فاكر ياعمرو الموضوع اللي حكاتلك عليه عن موقف الضابط في قسم الجيزة لما جاب الواد الصايع ودخلوه في القسم واعتدوا عليه جنسيا وانا قلت لك ياعم مابيعملوش الكلام ده الا مع العيال مدمنين المخدرات والبلطجية ولكن حينها انت اتنرفزت ورفضت ده حتي ولو مع قاتل واقتنعت بكلامك بجد لكن الظاهر ان الموضوع ده عادي بالنسبة لاي ضابط والظاهر كمان انهم بيدربوا مع بعض علي كده اصلهم كلهم ولاد كلب واحنا كمان ولاد كلب لما يحصل لواحد مصري كده ومنقدرش نعمل له حاجة علشان كلنا بدون استثناء خايفيين علي حياتنا وعلي شغلنا وعلي اي شيء نخسره اصبحنا جميعا غير مستعدين لخسارة اي شيء ولكن المصيبة تكمن في اننا لانكسب اي سيء اساسا.ومش عارف اطلع من دماغي صورة شرقاوي من ساعةما دخلت البلوج بتاعك امبارح علي فكرة انا لم ار شرقاوي الا مرة واحدة في وسط البلد وعمري ما تحدثت معه ولكن هذه الصورة التي نشرها عمرو لشرقاوي تلاحظ فيها اختلاف لنظرة عينه التي كانت فيها ثقة وقوة وصلابة اتمني ان يتمالك شرقاوي نفسه واسف لاني اصبحت من زمرة ولاد الكلب

m4m said...

نظرة عينيك صعبة قوى يامالك

summer said...

أنا قليل قوى ما بعلق يا عمرو، أكتفيت بدور المشاهد السلبى، حتى لما بنزل معاكم بحس أنى مجرد عجوزة يأسه من البلد بلى فيها، لما شفت برنامج الجزيرة بتاعكم أفتكرت يوم اعتصام الكعكة الحجرية و حماسكم و حوارى معاك للى كان كله يأس، يمكن عشان كده منزلتش فى مظاهرات القضاةو أكتفيت بدور هامشى أحيانا بصفتى الصحفية و أحيانا بدخول مناقشات مع الناس للى مش فاهمه و محولت توضيح الصورة، منظر الثكنات العسكرية فى وسط البلد مخوفنيش بس عكس اليأس جوايا، دلوقتى قدام صورر مالك و الشرقاوى و كل للى انتم بتعملوه حاسه أنى جوه تابوت زى غيرى كتير ، الفرق الوحيد أن المفروض أنى فاهمه.. يا خى طظ فيه و فأمثالى من التوابيت

zangoola said...

ملاحظة على موضوع العلم المقلوب في المدونة
-------------------------------------
من اهانه و ضرب و اعتقال لمتظاهرين مصريين
أيها المدونون المصريون ... مصر ليست الحكومه .. ولا جهاز الأمن .. ولا عساكر الأمن المركزي .. مصر هي مصر .. الدولة .. الكيان .. الذي كان و سيكون .. شئنا أم أبينا .. مصر لم تكن يوما قسم شرطة قصر النيل .. حيث عذبوا شرقاوي و كريم الشاعر .. مصر لم تكن يوما معتقل طرة .. حيث اعتقلوا و لازالوا يعتقلون آخرين .. مصر لم تكن يوما عربة ترحيلات .. أو ضربة قفا من مخبر .. أو سبة من ضابط شرطه بالأب و الأم و الدين .... مصر بعيد عن كل هذا .. هي من جعلتكم تدونون .. و تكتبون .. في حب مصر .. ومابدالي .. وبنت مصريه .. و آخرون
العلم .. هو الراية التي تجمعنا نحن ... نحب لونه الاسود والاحمر و الابيض .. نقدر النسر الشامخ فيه .. و نعتز بحمله معنا .. انتم انفسكم حملتموه في مظاهراتكم .. لأنكم متأكدون من قيمته .. تعرفون ان فيه شعورا بالطمأنينه و الانتماء .. لم تقبلوا أن يدنسه رجال الامن بأحذيتهم .. و رفضتم تقطيعم لعلم مصر يوم المظاهره .. فلماذا تعتدون على حرمته .. وتقلبونه
أرجوكم .. لاتخلطو الرمز بهذه المهازل .. لا تجعلو علم مصر .. علمهم .. ولا تكون اهانة العلم .. اهانة لهم .. وإلا اكدتم حقيقة كونهم هم أصحاب العزبة .. و نحن فيها المتمردون .. وأكدتم على احقيتهم في امتلاك مصر .. و علم مصر .. وكل من في مصر .. أرجوكم .. أعيدو للعلم كرامته و كبرياءه .. وحاولو تجسيد ( شجبكم ) لما حدث في صورة أخرى بعيدة عن آخر رمز نحترمه و نسير في لواءه .. علم مصر
العلم كيان يخصنا نحن .. الشعب .. و لا يخص الحكومة .. إذن فنحن متفقون على مبدأ ان العلم لنا و ليس لهم .. لكن قلب العلم هو قلب لكياننا و ليس تحذيرا من تردي الأوضاع التي يعرفها الجميع الآن .. نحن إن قلبنا العلم .. نكون قد قلبنا أنفسنا .. نكون بمعنى أدق قد انقلبنا على أحلامنا .. نكون قد سلمناهم رايات بيضاء .. نقول فيها نحن شعب يائس .. لن يحاول التغيير .. سلمكم العلم .. فافعلو بنا ما تشاؤون
ولازلت استدل على رأي .. بما حدث في معارك الرسول (ص) .. حين كان الصحابة يقتلون و تقطع أيديهم وأذرعهم .. لكنهم يبقون متمسكين برايتهم .. التي كانت قطعه قماشية خضراء .. لا أكثر ولا أقل .. لم يتركوها و يمسكوا بدلا منها السيوف ليزيدوا المقاتلين رجلا لو كانوا يعلمون انها لا تهم ... !! لقد علموا كما نحاول ان نفهم الآن .. ان تلك الراية محرك نفسي لكل المقاتلين .. لأنها تمثل لهم القلعه التي لازالت صامده .. و الفكره التي تبنوها ولازالت قائمه .. فنحن ان تركنا العلم .. تركنا المعركه بدون ان نشعر .. فإن سقط الكيان .. سقطت الكائنات

آسف على الاطاله
زنجولا
masrena.blogspot.com

أبو أمل said...

لن أقول
الا كما قال الشاعر عمر الصاوي
يا مصر فوقى
ودوسى فوق ال
دوسي فوق ال
دوسى فوق ال
ان شالله حتى
تدوسى فوقى
بس فوقى


أكيد يومها
هنقابل بعض ونقول

صباح البلد

أبو أمل said...

لن أقول
الا كما قال الشاعر عمر الصاوي
يا مصر فوقى
ودوسى فوق ال
دوسي فوق ال
دوسى فوق ال
ان شالله حتى
تدوسى فوقى
بس فوقى


أكيد يومها
هنقابل بعض ونقول

صباح البلد

mo5tar said...

يوم حار جداً: دليل الفعل المباشر

نظراً لما حدث مؤخراً من إعتداءات و حبس و تعذيب للعديد من المشاركين في الأفعال المباشرة ضد النظام القامع، قررنا نحن عند مختار بدء العمل في دليل معايشة الفعل المباشر. ليساعد كل من يعمل على مقاومة هذا النظام، و يشجع و يوضح كافة الجوانب لكل من يريد أن يشارك و لا يعرف كيفية فعل ذلك، أو يخاف العواقب. و نستهدف توزيعه أساساً في الفضاء الإلكتروني.

لكل من خاض تجارب شبيهة، نرجو أن تساعدونا بإرسال تجربتكم، و وصف كل تفاصيل ما حدث لكم.
نحن نعمل على دراسة الحالات المذكورة كثيراً على المواقع المختلفة (مثل مالك مصطفى و الشرقاوي و علاء و غيرهم) إذا تريد الإنضمام لدينا للمساعدة في البحث أو لديك تفاصيل مفيدة أرجو إرسالها الى
anarchymail.mo5tar@gmail.com

أقسام الدليل:
?. الفعل المباشر: ما هو؟ ما غرضه؟ إتجاهات مختلفة للفعل المباشر (السلمية، عدم الفعل، العصيان المدني، التظاهر، الهجوم، المقاومة المسلحة)

?. إعتبارات للفعل المباشر: أين تبحث؟ تحديد أهدافك. أساليب التعبير. تحديد أسلوبك و فعلك.

?. التحضير: إختيار المكان. معرفة المنطقة. إحتياطات الآمان. تفادي الحبس. تحديد الوقت و المدة الزمنية. الدخول و الخروج. تحضير فريق الدعم القانوني. الدعاية. تشجيع و مساعدة العامة على المشاركة. التنسيق مع أصدقائك و ذوي الأفكار الشبيهة.

?. الفعل المباشر شخصياً: مسؤولية صاحب الحدث. توقع المشاكل و مواجهتها. مراجعة كافة العناصر. المراقبون و التوثيق. التغطية الإعلامية. ماذا تحمل معك. تخبئة المواد الغير مرغوب في عثورها معك.

?. الأمن المركزي و أمن الدولة: كيف تتعامل معهم، ماذا تقول لهم، كيف تواجههم. كيف تختبئ. متى تواجه و متي تهرب. أساليب الأمن، إختلافات فئاتهم. كيف يهجمون. أساليب التعذيب.

?. الحبس: الأفعال و الأساليب و الإجراءات المعتادة. حقوقك القانونية. التحقيق. أين سيضعونك. كيف ينقلون المساجين. التعذيب، مرة أخرى. كيف تعيش داخل الحبس؟ المعاونات و الصداقات. حقوقك كمسجون. التعاملات. كيف لا تيأس.

?. الخروج: التغطية الإعلامية. التحدث عما حدث لك. تبييض سجلك. السجن الأكبر هو بالخارج و ليس بالداخل. تبادل التجارب، و تشخيع الآخرين. تنظيم فعل مباشر جديد.


Direct Action Guide Initiative

"DA In the Hotlands"

We at Mo5tar's are working on a survival's guide to distribute on cyberspace. It aims to help all those who are in state of resistance to the current oppressive authority. And encourage all those who are thinking about going down to the streets.

If you have experience in any of the sections related, please send it to us. We are researching some of the cases that were most mentioned on the internet (like malek moustafa, sharkawey, alaa, and others). If you want to participate in our research or help us with any information you know or think necessary please email us on anarchymail.mo5tar@gmail.com


It includes four sections:
1. Direct Action: What is it? What is it meant to do? Different approaches to direct action (nonviolence, passvisim, civil disobidience, demonstrating, aggression, armed resistance)

2. Considerations for DA: What you should look for? Defining your goals. Forms of expression. Defining your method.

3. Planning: Choosing the place. Knowing the area. Security Precautions. Arrest Precautions. Setting the timeframe. Getting in and out. Planning Legal support team. Publicity. Helping people participate. Networking with like-minded groups.

4. Direct Action in person: Organizer's Responsibility. Foreseeing problems and facing them. Looking over all the elements. Observers and documenting. Media coverage. What to bring and what not to bring. Hiding unwanted material.

5. The Police: How to deal. How to attack. How to hide. When do you face, and when do you run away. Police techniques. How they attack. Their methods. Their torture. What to tell them.

6. The Arrest: Usual methods and techniques. The interrogation. Where will you be put? How they transfer. Torture, again. Methods, again. How to survive the jail!

7. Getting Out: Media coverage. Talking about what happened. Clearing your record. Starting again. Sharing experience and encouraging others. Planning a new DA.

Anonymous said...

يا جماعة المهم دلوقتى الشرقاوى والشاعر مايتسابوش لوحدهم لازم يعرفوا ان لسه فى حد معاهم وانهم مش لوحدهم وان اللى حصل ده شئ ميقللش من قيمتهم ولا كرامتهم بالعكس ده بيهينا احنا اللى قاعدين نتفرج بيهين كل واحد بيروح يصلى فى الجامع ومابيروحش مظاهرة واحدة عشان يقول فيها كلمة حق يقول فيها لا للظلم للفساد للخيانة لهتك الأعراض بيهين كل واحد فاكر أنه بيعبد ربه بالصلاة والصوم وهو بيشرك به فى خوفه حد تانى ربنااللى المفروض مانخافش غير منه هو بس
بيشرك معاه فى خوفه حد تانى امتى بقى نفوق ؟؟؟؟؟؟

عمرو عزت said...

بالنسبة للعلم المقلوب
نقلا عن ألف\
http://zamakan.gharbeia.org/2005/04/28/163900

فِي العُرْفِ العَسْكَرِيِّ، رَفْعُ العَلَمِ مَقْلُوبَاً هُوَ دَلالَةٌ عَلَى الكَرْبِ وَ المُصِيبَةِ وَ طَلَبٌ لِلِعَوْنِ وَ المَدَدِ

ليس في الأمر إهانة و إنما تعبير عن الأزمة

عمرو عزت said...

انا اعتقد ان مشاركة اكبر من كل الناس يمكن ان تمنع حدوث انتهاكات مثل هذه مستقبلا
تعبيرنا عن عدم خوفنا من هذه الممارسات و تأكيدنا أنها لا تثنينا عن التعبير عن رفضنا و احتجاجنا يجعلها غير مجدية
و كلفتها كبيرة اعلاميا لانها تصعد من احتجاجنا

موعدنا الخميس القادم الخامسة مساءا امام قسم قصر النيل لنقوم بذلك

zangoola said...

يا أخ عمرو .. العرف العسكري ده ميلزمناش احنا .. يلزم الضباط والعساكر اللي (بيشربوا) الاعراف العسكريه دي
انما احنا مواطنين .. مدنييين .. اللي يهمنا هو كرمتنا و رموزنا احنا
موضوع قلب العلم فكرة غربيه مش عربيه ولا اسلاميه .. و بجملت بقه الحاجات اللي بناخدها منهم .. خلينا احنا على اصلنا .. العلم راية .. لا تنكس لأي سبب .. معركتنا ضد النظام معركة معنوية في المقام الاول .. تمام مثل معارك المسلمين في الماضي .. لم يكن العلم ليترك جانبا طوال المعارك .. بل كان يفدى بارواح شهداء .. فقط ليظل العلم عاليا .. دافعا لمزيد من التضحيات

بعدك على بالى said...

"صعدت إدارة سجن محكوم طره ضد المعتقلين المضربين عن الطعام لإجبارهم عن التراجع عن الإضراب التصاعدي الذي بدأوه منتصف ليلة السبت الماضي.

إجراءات التصعيد شملت حبس سبعة من المضربين في زنازين إنفرادية.. قذرة وبدون تهوية وبدون حمامات، مما تسبب في إصابة كمال خليل أمس الثلاثاء بإزمة في التنفس إضطرت معها إدارة السجن لنقله للعلاج ثم إعادته ثانية إلى نفس الزنزانة . وبحجة أن عدد الزنازين الإنفرادية محدود رحلت إدارة السجن ثلاثة من المضربين إلى أماكن مجهولة.. هم بهاء صابر وكريم الشاعر وأشرف إبراهيم."


دى بعض الاخبار المتداولة وماخفى كان اعظم ومش حتكون دى النهاية اكيد،،
ربنا يرحمنا وحسبى الله ونعم الوكيل وربنا معاهم ويعفى عنهم

Tarek said...

إرفع راسك يا مصري إنت وهوه....
عندما تصل الوحشيةإلى هذه الدرجة يعني إننا فعلا بنعمل حاجة....
على قدر الصراخ يكون الألم

عمرو عزت said...

دعك من العرف العسكري و الغربي و الشرقي

أنا أشعر أن العلم مقلوب و مهان و مداس بالأقدام

ما دامت كرامة الانسان مهدرة

عندما تعود حرمة الانسان يعتدل العلم و الحال

Waleed Elmasry said...

Elsalamou Alykoum;
mawdou3 2lta3zeeb wel bahdala dah mesh gedid, 2lgedid howa 2inou ba2a fih sites keteer betefda7 2lnizam wet3ari weshou 2lkazir. segoun moubarak malyana bely 2lnizam bey2oul 3alyhoum 2slamyeen men senin, wel ta3zeeb 2d3af 2d3af 2ly shafou 2lshar2awy, fakreen 2ltalba 2li matou men 2lta3zeeb 2yam mouzahrat 2l2zhar, wely dakhlou gabohoum men 2lmoustashfyat ba3d madarbou 3alyhoum rosas mataty mamnou3 dawleyan. Zay ma malek 2aal, 2l2slamyeen 2ly fil lazoughly, me2at menhoum henak men senin, shabab zay 2lward shal ham 2lbalad wel2ouma kolaha we kasrou fihoum 2l7elm w2l2mal, we dah men zaman, bas malhoumsh sout wist 2lbloggers, wel2i3lam mesh bey7ebohoum 3ashan bey2olou kal Allah wa Kal 2lrasoul wely ye2arab men sirithoum yeb2a 3ada kol 2lkhoutout 2l7amra. minhoum fisagoun keteer, 7ata 2lzeyarat kanet mamnou3a, webil shehour ma7adesh men 2halihoum ye3raf 3anhoum 7aga. Meen yewasl southoum lel3alam 3ashan ye3raf 2in 2l2ouma lisa fiha 2mal win misr maba3etsh 2l2deya zay 2ldiba3 mabet2oul, wen lisa fih rigala shayleen mesh bas ham misr, lakin kol shabr men 2rd 2l2islam beyseel 3alyha dam 2lmouslmeen 2lrekhees. Bas 2ly ye3mmal keda, mesh 7atkoun 2deyet sab 2lrayes wala ta3teel 2lmerour, 7atkoun tanzeem 2irahaby we 27kam bilsign seneen we seneen, weba3d 2lmouda matekhlas, yeb2a 2i3tikal mesh fil mazra3a, laken fi lazoughly zay mamalik shaf, lakom Allah ya wilad misr we rabena yekater men 2msalkou ya rigala.

Anonymous said...

Hey what a great site keep up the work its excellent.
»

Anonymous said...

Your are Excellent. And so is your site! Keep up the good work. Bookmarked.
»

Anonymous said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. dermatology and cosmetic surgery http://www.ritalin-side-effect.info/Medicine-allegra-d.html Can herbs cause hair loss motion activated surveillance camera Electronic locking key cabinet Calorie intake for female body builders card credit no people unsecured leather sofa Instant access spyware Real time merchant accounts credit card processing Call center 0.098 Email database lists adipex not working Management training leadership training oozex com Disk internals fet recovery Blumen hesse East bay laser & skin care bob dole viagra

Anonymous said...

Very cool design! Useful information. Go on! video editing programs

Anonymous said...

torebka kuferek
to torebki zamszowe , torebki david jones , torebka kuferek . torby damskie , torebki skorzane ?

Anonymous said...

unlock iphone 4
to how to unlock iphone 4 , iphone 4 unlock , . unlock iphone 4 , ?

Anonymous said...

unlock iphone 3gs
to how to unlock iphone 3gs , iphone 3gs unlock , . unlock iphone 3gs , ?

Anonymous said...

iphone 4 unlock
to iphone 4 unlock , how to unlock iphone 4 , . how to unlock iphone 4 , ?

Anonymous said...

projektowanie wnetrz bialystok
to projektant wnetrz bialystok , projektowanie wnetrz warszawa , . projektant wnetrz , ?

Anonymous said...

Hello there! This is kind of off topic but I need some advice from
an established blog. Is it difficult to set up your own blog?
I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick. I'm thinking about making my own but I'm not sure where to start. Do you have any points or suggestions? Thank you

Have a look at my web blog :: Tennis

Anonymous said...

Very rapidly this site will be famous among all blogging and site-building viewers,
due to it's good articles or reviews

My web page :: voyance

Anonymous said...

Howdy excellent website! Does running a blog such as this take a lot of
work? I've no expertise in programming but I was hoping to start my own blog soon. Anyway, if you have any recommendations or techniques for new blog owners please share. I understand this is off subject however I simply had to ask. Many thanks!

my blog post: voyance gratuite