23 February 2007

لو تحب

fayrouz karawya


" ممكن نسرق ساعة , و تشرب قهوة معايا .. "

فيروز كراوية
الإثنين 26 فبراير , الثامنة و النصف مساء , مسرح الهناجر بدار الأوبرا المصرية , الدعوة عامة و مجانية .


35 comments:

onizuka808 said...

Very good article?I prepared a very good gift for you, please visit my blog, The best browser fo you in History

M. Mehrez said...

نفسي أروح...بس للأسف عندي شغل بالليل

عمرو...متعرفش تبعت لي أغنيتها اللي بتقول "جربت تحس إنك جواك متكتف وإن مشاعرك فيه بتوه"؟؟

ابعتها لي ينوبك ثواب :D

إبـراهيم ... معـايــا said...

ماااشي يا أونكل عمرو ، أ[قى أشوفـك بقى !!!



ألا إنتا ما بعتتش الصور ده كله ليه ؟؟!!!



ولا طلعت ضاربة ؟؟؟



أراك ........... على خير :)

الصارم الحاسم said...

الدمعة كانت هتفر من عيني من قوة الكلمات ودقة التعبير وحلاوة التراكيب وبلاغة المعاني...وأعوذ بالله من الكدب والكدابين


كرسي في الكلوب...صاحبك مازال غتت...بس لعل وعسى
:


تتفكر اذا الرسول صى الله عليه وسلم سمع الأغنية دي وشاف الأخت دي اللي اللي متخيلها وهي تتمايل اثناء الأغنية ...تفتكر هيقول ايه واللا هيكون رد فعله ايه


اللي بيكلمك لا هو ملاك ولا نبي مرسل ...بس دي اول حاجدة نطت في دماغي اول ما دوست عى اللينك ولقيت البتاعة دي اشتغلت

Anonymous said...

بصراحة كلام الصارم الحاسم هو أفضل تعبير عن عقله وروحه وما فيهم من فراغ

moodysalihamidzic said...

تعرف ان فى ملايين فيروز كراوية
شباب كتير اوى عنده مواهب كتيرة
بس الموهبة فى مصر تكاد تكون ميتة

محمد ياسر said...

فيروز فنانة جميلة ودى فرصة حلوة ان شاء الله اروح

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=kZa12u0X5WQ

شادي فايد said...

هو ده انت؟؟؟
ولا حد عامل نفسه انت؟؟؟
..
هنا

عمرو عزت said...

الصارم الحاسم
لا أستطيع أن أعرف علي وجه التحديد ما يروق للرسول من الفنون
خاصة أن النمط الموسيقي اذي تقدمه فيروز لم يكن موجودا أيام النبي
أظن هذه إجابة تشفي غليلك,أليس كذلك ؟

طيب ما تتفضل نسرق ساعة و تشرب قهوة معانا في بيتنا و نتناقش في الموضوع ده


شادي فايد
نعم هو أنا أيضا
و هذا بروفيل آخر بحساب جوجل لزوم بلوجر الجديد

مصطفى فتحي said...

سلام عليكم يا شباب
بفكركم بية تاني انا مصطفى فتحي مدير تحرير مجلة كلمتنا ورئيس تحرير مدونة شاب مسلم
انشاء الله انا حابب ان ندوة التدوين تكون يوم الثلاثاء القادم الموافق 6/مارس/2007 الساعة الثالثة عصرا في مقر مجلة كلمتنا والدعوة عامة يا شباب يا رب اكبر عدد يقدر ييجي اليوم ده وهنتكلم على حاجات كتيرة جدا تخص عالم المدونون وكمان هنشير للموقع ده ونعمل عنه دعاية جامدة جدا يا ريت تساعدوني في اننا ننشر الموضوع ده في اكبر عدد من المدونات والمنتديات
ميعاد الندوة: الثلاء القادم 6 مارس
الساعة: الثالثة عصرا
العنوان: مجلة كلمتنا 22 شارع سوريا الدور الثامن المهندسين من شارع جامعة الدول العربية امام مسجد مصطفى محمود عمارة الوسيط
منتظركم هناك
مصطفى فتحي
مدير تحرير مجلة كلمتنا
www.shabmoslim.com

الصارم الحاسم said...

لا يا بابا لاااااااااااااااا


انت فاهم قصدي كويس...تخيل الرسول صلى الله عليه وسلم شاف الصورة كده متكاملة ...يعني راح حضر معاكم الحفلة بالمنظر كده ..هيكون تعليقه ايه على المشهد والأغنية وطريقة الآداء


مستني بس اما جموع المهنئين والمباركين والمحتفلين تهدى شوية ...وان شاء الله هاجي آخد قهوة وشاي وكله كله




آخر حاجة تتقال هي الفراغ العقلي والروحي
(:

الصارم الحاسم said...

ونسيت اقول كمان ورأيه في الدعاية اللي سعادتك عاملها




مش قلت لك ....صاحبك غتت



تربيتك يا معلم
(:

Eman said...

يا صارم يا حازم, إنت ليه دنيتك ضلمه كده؟

الصارم الحاسم said...

والله يا حاجة ايمان ما هي ضلمة ..ايه اللي ضلمها بس
(:

محمد القط said...

هو مين صارم وحازم؟!

ارحم دماغك يا عم صارم..الناس دي هي عيشتها كده..ومش إنت إلي هتحاسبهم..

وبطل "التأله" إلي إنت عايش فيه ده
ومارس دورك تجاه أفكارك ومعتقداتك مع نفسك
وفعلاً ..إنت مثال سيئ للإسلاميين..مع إن في ناس من الاسلاميين دول جيدين ..إنما إنت تعد بحق "آفة" في قفا الاسلامين..يعني هما عمالين يحسنوا من صورتهم ويهتمو بمشاكل الناس واحلامهم..وانت ماسك سيف و"بتتأله" على مخاليق ربنا ..وبأسلوب "استعراضي" قميئ..بطل غرورك ده..وعيش مع الناس احلامهم واخفاقتهم..
ورب العباد هو إلي هيحاسب في الآخر..مش إنت ولا غيرك

عيش مع الناس وانت هتعرف ربنا بجد مش تضيق العيشة على الناس اكتر ما هي ضيقة..

زائد كمان واضح إنك شخصية فاضية..يعني قاعد طول النهار على النت للتعليقات و"التغتيت" على مخاليق ربنا...شوفلك حاجة افيد اعملها بدل قلة الحيلة إلي عمال تبخها في دمغة الناس..
خنقتني ..ربنا يصلحلك دماغك..ده إن كان في أصلاً !!

على فكرة لو رديت على تعليقي ..مش هرد عليك وهقتل شهوة الجدل جواك وهسيبك تتكوي بنار الغيظ !!

صارم وحازم ..بلا خيبة..خربتو البلد ..وشوهتو صورة الاسلام...

اجسام البغال واحلام العصافير !!

الصارم الحاسم said...

العقول الصغيرة تناقش الأشخاص ..العقول المتوسطة تناقش الأحداث ..العقول الكبيرة تناقش الأفكار



زمان كان فيه واحد صاحبي - اللي هو عمرو نفسه - كنت بقول احيانا عليه كلام مشابه بس بشكل أكثر أدبا والحمد لله


بالنسبة للفكرة - اه في اسلاميين دلوقت ما بيتكلموش في اللي انا بتكلم فيه شايفين ان كده هيخسروا تعاطف الناس ....بس في اتجاه تاني شايف ان الدين لا يتجزأ...واظن ان طرحي كان والحمد لله مؤدب ومحترم ..وصريح وواضح في نفس الوقت لاني ما حبش التلون ومش شايف الموضوع يحتمل التلون


مش مضطر اشرح لك تفاصيل حياتي اللي صاحب المدونة مطلع على جزء منها ولا اسمح له بشرحها...انا شخص هلامي باكتب باسم مستعار ...اللي يحب يتعامل مع افكاري اهلا وسهلا ..اللي شايف اني بتفزلك برضه اهلا وسهلا


هم تلات مدونات اللي برد فيهم ..عمرو ومالك وعلا عثمان ....وما سبقش ان حد فيهم قالي حتة تأله دي



ان كنت انا كما تقول فليغفر لي ربي ويصلح حالي ...وان لم اكن فليغفر لك




وما تقلقش عليا خالص كلامك اللي بيعبر عن فكرك عمره ما هيحسسني بالغيظ بل بالشفقة ...وربنا يهدي

الصارم الحاسم said...

ولغاية دلوقت ماحدش جاوب على السؤال ..متهيألي الأغلب بيحاول ما يفكرش فيه


ربنا يرحمنا جميعا

علاء السادس عشر said...

تخيل فكرة أن رسول أو نبى يشاهد أعلان ويشاهد مغنية ويحكم على أداءها الفنى أو الحركى فكرةغريبة وغير مستساغة لاأعتقد أنها تدعى القارىء للتفكير ولكن ربما للشعور بالذنب , لا أعتقد أن الرغبة فى أشعار الأنسان بالذنب أو بالخوف شىء جيد لأنها مشاعر سلبية ,هل تتخيل أنت الرسول يركب سيارة أو تاكسى عند مشاهدتك تاكسى أو أنه يجلس فى مطعم عندما تدخل أنت مطعم تشترى سندوتش فلافل أو يشترى فى سوبر ماركت , هل من الأخلاق أن نستغل الرسول بهذا الشكل لأثبات وجهة نظر تعتقد أنها صحيحة؟

عمرو عزت said...

الصارم الحاسم

كلامك يوحي بأنك شاهدت فيروز كراوية تغني من قبل
لكن حديثك عن التمايل يؤكد أنك لم تفعل

موقف الرسول من هذا الموضوع وسيلة غير موفقة لابداء نصيحة ما
فموقف الرسول لا علم لنا به الا بمحاولة استقصاء الموقف الشرعي من موضوعنا
و هذا سيجرنا يا حاسم لحديث عن حكم الموسيقي و الغناء و غناء المرأة بالذات و حكم الحجاب
و أنت تعلم جيدا مساحة الاختلاف فيما سبق
و هو ما لن نبدؤه لنحسمه الان و هنا في تعليقات علي تدوينة تحوي أغنية لطيفة مثل هذه

عمرو عزت said...

ملاحظة أخري

الوعظ بطريقة ماذا سيكون موقف الرسول من كذا و تلحق بها ايضا ماذا سيكون موقف الصحابة من كذا , هي طرق تكشف في رأيي عن مشكلات عميقة في طرائق التفكير الديني الحبيس بين طيات التاريخ و لا يستطيع ان يجرد منظومة اخلاقية تستطيع التعامل مع المواقف الجديدة بغير استحضار الماضي و شخوصه

الماضي و شخوصه ليسوا معبرين عن حالة إلهية ما
ما كان هو مجرد لحظة تاريخية عاشها بشر حملوا رسالة او فكرة و جعلوها عنوان حياتهم ربما , و لكنهم لم يتجردوا من ثقافة بيئتهم و اخلاقها و مزاجها و لم تتوقف عقولهم عن التفكير و الاجتهاد و ابداء الاراء و الحكم الذوقي و استحسان هذا او ذاك , هذا فضلا عن أخطائهم و خطاياهم و هفواتهم و زلاتهم

الصارم الحاسم said...

علاء السادس عشر...تقدر تقول هي محاولة للتنبيه عما قد نغفل عنه اكثر من محاولة للاشعار بالذنب...عايز تسميه ابتزاز عاطفي ...اظن انه ابتزاز في محله..ولول ان لفظة ابتزاز مش حلوة وبتعبر عن نية سيئة الله يعلم انها لم ترد في بالي..ما علينا مش هاحط نفسي في موقف دفاعي
(:



فيه حديث للرسول (ص) بيقول : الاثم ما حاك في صدرك وكرهت ان يطلع عليه الناس .... وبالمثل جبت المثال ...اكثر شخص بنحترمه وبنحبه في ديننا اما يشوف ده ايه هيكون الموقف




متهيألي كلام بديهي ماكنتش محتاج اقوله




اما الموقف اللي حضرتك جبتها ..عادية جدا ..ايه المشكلة




انا جبت الرسول صلى الله عليه وسلم ليقيني ان الناس هنا في المدونة دي بالذات بتغير في احكام الشرع بما تراه متفقا مع الواقع من وجهة نظر اهوائها في الأغلب فاذا قلت لهم ربنا هنقعد نلف وندور في الحكم الشرعي




لكن بشكل بسيط ومباشر تخيل الرسول شاف ده حتى بمقاييس عصرنا مش عصره - مع يقيني ان الأحكام وبخاصة احكام زي الحلال والحرام لا تتغير بمرور الزمن وتغير البيئة - هيكون رد فعله ايه

لكن موقفنا غير عادي بدليل ان الجميع بيرد بشكل غير مباشر ومش عايز يجاوب..اما بيشتم او بيقول ما معناه كبر دماغك



نفس الكلام بقوله لعمرو عزت

محمود عزت said...

إيه المشكلة لما الرسول يشوف إعلان حفلة فيروز كراوية ؟

إيه المشكلة إن الرسول يسمع أغنية القهوة ؟

حد شايف مشكلة يا جماعة !
الناس اللي مقتنعة إن الأغاني حلال مش حيبقى فيه أي مشكلة

أما عشان هي سافرة الوجه , و فاجرة تغنى في المراسح , فدي الله أعلم بحكم إقامة الحد أو نبذ العاصين

الصارم الحاسم said...

محمود عزت


انت شايف ان عادي واحدة تقول لواحد باستلطفك....وتعال اشرب معايا قهوة..وتغني للناس بالصوت الناعم ده


وشايف ان الرسول صلى الله عليه وسلم اذا سمع كده وشافها وهي بتغني هيبقى عادي



ماشي ..عموما آدي واحد رد بشكل مباشر




كلمة على جنب ...يعني اذا مثلا مثلا فيروز كراوية قرأت الكلمة ده ...فده مش هجوم شخصي عليها ومش سب لها .. انا باتكلم عن الفكرة ...عايزة تفكر فيها وتسأل عالم من العلماء الثقات وتختار الأتقى والأقرب لأمر ربنا فكما تحب


اظن كده كفاية .. طرحت وجهة نظر ...اللي عايز يطبقها يطبقها ..اللي مش عايز فالله حسيب على عباده

bluerose said...

للأسف ماقدرتش أروح
فيروز دفعتي بالمناسبة , و كان فيه اتفاق من عدد كبير من الدفعة اننا نروح
لكن بما ان الحفلة قبل الامتحانات بفترة قصيرة اعتقد الكل عمل زيي و اضطر يبيع القضية :))

محمود عزت said...

قيل أن بعض التابعين سألوا حسان بن ثابت أن يلقي عليهم شعرا مما كان يلقيه على الرسول فأجابهم , فتعجبوا إذ كان من الغزل , فقال لهم : إن رسول الله كان أسجح مما تتصورون

و أسجح يعني أكثر تسامحا أو أكثر انفتاحا
الرسول سمع شعر الغزل يا أخ صارم , لوول كان حراما لحرمه على الرجل و الأنثى غناءا أو كتابة

برضه
إيه المشكلة إن الرسول يسمع فيروز بتقول لواحد بسطلتفك و تعالى نشرب قهوة ؟

و إيه المشكلة لو شافها و هي بتغني ؟
حد قالك إنها بترقص بلدي على المسرح ؟

الصارم الحاسم said...

محمود

ما تقوليش قيل

هاتلي الحديث او الرواية باسنادها الصحيح


وعمرو بالمناسبة مهما جبت له احاديث باسانيد صحيحة بيقعد يقولي : اصل ..طب واحنا اش عرفنا ان ما فيش حديث وماوصلناش (حتى ضعيف ما وصلناش !!!).... ودي كانت ظروف البيئة(مش فاهم ازاي الحلال والحرام بيتغير مع البيئة)...وهكذا

sherif said...

هو انت هتفخر يعنى اما نجاوب ونقول الرسول مكانش بيحب الشعر ولا الغناء ولو سمع فيروز او شافها هيحل دمها ويعتبرها فاسقة داعرة زانية؟

شئ غريب قوى يا أخى..على أى حال ده رسول ونبى ياسيدى واحنا بشر بسطاء قد تغوينا الكلمات والألحان أحياناً ولا نملك قوة إرادة الانبياء، ده إن كان اللحن والغناء حرام يعنى..فمش هينفع نقارن

الصارم الحاسم said...

الرسول صلى الله عليه وسلم ما جابش كلام عشان نبروزه ونقول هو النبي اما احنا فبشر ...بل كلامه اللي هو من عند ربنا عشان نعمل به


وعلى قدر صبرنا على الطاعة على قدر مكانتنا عند ربنا


وكلانا ذوو خطأ ... الخناقة اللي انا عاملها هنا ما تقولش اني ملاك برضه...بس فيه فرق بين ان تغلبنا المعصية وبين أن نستحلها

محمود عزت said...

ياعم الحاج الصارم البتار , دي ممكن تكون معصية في نظرك و على حسب فهمك لدينك , إنما في نظر غيرك حلال
أما عن موضوع السند فاللي بقوله ده أصلا مش محتاج أقولك فيه سند و متن و مشهور جدا إن الرسول سمع الغزل من حسان بن ثابت و زهير بن أبي سلمى و غيرهم , لو متعرفش كده راجع الموضوع بتأني شوية
و الحقيقة إني معنديش وقت ادورلك على سند لحكايات أولا أشهر من نار على علم ثانيا أنا متأكد من صحتها بس مش بهتم بحفظ الأسانيد

متفترضش دايما إن اللي قدامك بيناقشك بمنطق إنك إنت صح وهو مجرد بيداري على خطأه لإن ده من أغبى أخطاء السلفيين إن لم يكن هناك أغبى منها

so7ab said...

انا بالصدفه الشديدة خت بالى من الحوار الدائر هنا
وخلينى ادخل فى الموضوع اولا فكرة طرح تخيل الرسول فى الموقف بالنسبة للكثيرين -المتدينين اكثر- من غيرهم هى فكرة موترة بمعنى انك بتأتى برمز لمجموعة من البشر وتدخله فى وسط مشاكلهم ومواقفهم الحيايته من خناقات لحفلات لحوادث لمواقف محرجة

وللامانة انا شخصيا لست ضد استدعاء شخصيات فى مواقف دائرة ولكنك انت - الصارم الحاسم - من ستتحمل توابع الموقف فكثير من الاعمال الفنية استدعت شخصيات ومنها انبياء فى مواقف حيايتة معاصرة وكثيرا ما اتهمت هذه الاعمال بالكفر والالحاد

اخيرا الحكم بموقف الرسول هو مجرد حكم تخيلى ومهما كانت احجيته لا يرقى ان يكون حقيقة فالحقيقة هى ان يحضر الرسول بالفعل للساقية ويستمع لفيروز كراوية ويشاركنا الجلسة ويخبرنا عن رايه

اخيرا وبدون اى عصبية و شعور بمحاولةالاهانة ولكنه مجرد مجدر سؤال تخيلى : اليس من حقى حتى ان اختلف مع راى الرسول فى فيروز كراوية اى هل من الممكن ان املك انا اذنا موسيقية افضل و حس فنى اعلى نابع من خبراتى ودراستى ومجالات اهتمامى مثلا

ما اود اقولة انك اعطيت الفرصة لنفسك ان تتخيل الموقف فهل ستتحمل اعطاء غيرك الفرصة

الصارم الحاسم said...

محمود عزت

بلاش نتكلم عن الغباء.....لاني ان بدات اتكلم عن الغباء مش هأسكت


للمرة الثالثة بأقول ...علشان ما نخش جدل في الحلال والحرام..انا طرحت تساؤل بسيط ..اذا رجعنا للمرجعية بتاعتنا ... وجبنا حامل الرسالة وعملها الأول يشوف المنظر...الـ
scene
زي ما بيقول الجماعة
السينمائيين ...يا ترى هيكون رأيه ايه



بفررررض-اقول بفرررررض- ان المثال اللي انت جبته صحيح - لا اتخيل مثلا السيدة هند بنت عتبة-لاحظ اني ما قلتش السيدة عائشة او السيدة فاطة او اسماء بنت عميس مثلا - لا اتخيل هند بنت عتبة بعد اسلامها قاعدة تقول كلام زي ده وقاعد قدامها بقى الرسول صلى الله عليه وسلم وابوبكر وعمر وعثمان بل وابو سفيان



مع ان هند بنت عتبة دي نفسها كانت من اصحاب الرايات قبل الاسلام وكانت لها هي وصويحباتهاآنذاك اغنية مشهورة -نحن بنات طارق-فاكرها.وكان الظرف التاريخي عند العرب يقبل ان تغني امرأة أمام الجميع وترقص امامهم وتشرب الخمر بل وتضاجع الرهط منهم -..الجماعة يعني مش واحد- باسم النكاح
او حتى بدون نكاح رسمي


يعني هما كانوا في حال يشبه حالنا ومع ذلك ما اتبعوش الظرف التاريخي والحداثة اللي انتم بتقولوا بها


اذا حبيت اجيب ادلة شرعية وآيات وأحاديث تدلل على موقفي عندي كثير..لكن لا اظن انها ستصلح طالما ان حتى المثال اللي جبته بتلتفوا حوله


اللي يقول دقة قديمة..واللي يقول ابتزاز عاطفي مش في محله..واللي يقول لا يناسب الواقع والحداثة والظرف التاريخي..وردود غريبة يعني


من وجهة نظري المتأخرة اللي عايشة في مسلسل تاريخي-اسأل الله ان يجعلني فيه حتى الممات-انه اكرم وأتقى وأدعى لرجاء رحمة ربنا اني اقر اني مخطئ وتغلبني المعصية وارجو رحمة ربي ...افضل ما اسفسط وأقول كلام ما انزل الله به من سلطان


ربنا يهدينا جميعا يا اخ محمود-معلش متعود اقول اخ انت عارف بقى الجماعة السلفيين الوحشين المكشرين


الا بالمناسبة..من امتى بقيت انا سلفي ....ياللا مش مهم ...ماهياش شتومة يعني
(:

الصارم الحاسم said...

استاذة صحاب..ياريت حضرتك تقرأي ما اعلاه في ردي على الأخ محمود-أخ تاني ...يا عم ما تخرج من الكهف بقى



الفكرة ببساطة ان اما نختلف في امر نرده لله ورسوله زي ما القرآن بيقول ...وده اللي اقترحته

وبس
:)




المشكلة مش في الأذن الموسيقية والحس الفني...المشكلة هل ينفع كده...حفلة كده وبالطريقة دي واللا لأ..وكلام كده واللا لأ

هو ده المشهد اللي بأدعو لتخيله


انا لا انكر طبعا ان الكلام أكثر احتراما من حاجات اخرى منتشرة اليومين ..والأسلوب ايضا ...لكن من قال انه برضه ينفع



ومفيش اي عصبية خالص ...وانا مش بتخانق..من اراد ان يفكر في الأمر فليفعل..ومن لا يرد فكل ما استطيعه هو التذكره وهو واجب كل مسلم لأخيه المسلم والعكس بالعكس...ولكن لا نكره أحدا حتى على الايمان


تحياتي الشديدة لأسلوبك المحترم

الصارم الحاسم said...

اٌقول كمان

اكرم وأتقى وأدعى لرجاء رحمة ربنا اني اقر اني مخطئ وتغلبني المعصية -تغلبني فعل مضارع وليس حتى ماضيا -وارجو رحمة ربي ...افضل ما أبرر لنفسي وأحرم وأحلل لنفسي وأجيب أدلة ما انزل الله بها من سلطان


تحياتي للجميع...اللي عايز يكمل انا معاه ان شاء الله ...بس فعلا متهيألي قلنا كل ما يمكن ان يقال في هذا الموضوع ووجهات النظر كلها طرحت ...وكفاية كده

اعصابي تعبانة said...

صارم وحاسم يا تري انت صح ولا احنا اللي غلط