03 August 2009

حق العودة .. إلى مصر !


قبل عدة سنوات تعرفت على مدونة هبة نجيب "منحدرات"، ولفت انتباهي ما كتبته عن ضيقها من أسلوب التربية في الأسر"المتشددة دينيا"، كما لفت انتباهي نبرة الحنين إلى الحياة في مصر.
كان ذلك منطقيا عندما عرفت منها أن أسرتها تركت مصر لتقيم في السعودية منذ 1983 وحتى الآن. ولكن منذ 3 سنوات تقريبا تخوض هبة معركة مستمرة من أجل حقها في العودة واستكمال حياتها في بلدها.
لا تحتاج مصرية تبلغ من العمر الآن 27 عاما أي مبررات لتحظى بحرية أن تختار مكان حياتها بدون أن يكون ذلك بالضرورة تبعا لرجل ما. هذا حقها وفق الدستور والقانون المصريين ولكن القانون السعودي ونظام الكفالة يجعلان أي امرأة هناك بشكل رسمي أسيرة ولي أمرها وكفيلها. وهذا جزء من مبررات هبة لخوض هذه المعركة، هي تشعر بما يشعر به كثيرون في هذا العالم، أن السعودية من أسوأ الأماكن التي يمكن أن تحيا بها النساء. بالإضافة إلى مبررات خاصة بها، فهي منذ فترة طويلة تعيش سوء تفاهم طويل مع والدها وأسرتها بسبب إعلانها عن اختلافها مع طريقة تفكيرهم وحياتهم وممارستها لبعض ما رأته حريتها أثناء تواجدها في مصر للدراسة الجامعية.

لم تذهب هبة بعيدا، فهي تقول أنها فقط ارتدت بدلا من الخمار حجابا عاديا مثل الذي ترتديه المصريات، وتستمتع للموسيقى وتكتب في مدونتها أنها تحب الأوبرا، ترفض طريقة معاملة النساء في السعودية وتنتقد خطاب الشيوخ السعوديين. ولكن ذلك بحسب ما تقول أدى إلى صدام عنيف بينها وبين والدها الذي ينتمي إلى جناح سلفي بالغ التشدد في الإخوان المسلمين، ووصل الأمر إلى الاعتداء البدني والاتهام بالردة لأنها تريد إسلاما "على طريقة الإمام محمد عبده" بحسب ما تنقله عن والدها.
طوال السنوات الثلاث حاولت هبة بأشكال مختلفة أن تجد طريقة للعودة إلى مصر، تقدمت بشكاوى وطلبات إلى القنصلية المصرية في جدة والسفارة في الرياض. وطلبت منهم استصدار جواز سفر جديد أو استلامه من الوالد، لتمارس حقها في الرجوع إلى مصر. الديبلوماسيون المصريون قالوا أن ذلك نظام السعودية ولوكان متعارضا مع حقا كمواطنة مصرية، القنصل السابق في جدة قال لها: "ما دام بتاكلي وتشربي عاوزة إيه؟ تنزلي مصر تصيعي ؟!" مع قنصل آخر تحسن الأمر وقال لها: "يجب أن تذهبي إلى طبيب نفسي!". هذا فضلا عن إهانتها من قبل بعض موظفي القنصلية واعتبارها "منحلة" لأنها تريد العودة إلى مصر والعيش وحدها.
طوال 3 سنوات واصلت هبة محاولات للعودة طرقت فيها كل الأبواب: محامين وحقوقيين، الخارجية المصرية وهيئات حقوق الإنسان السعودية والمصرية والعالمية، بل وطلبت وساطة بعض قيادات الإخوان المسلمين في مصر.
في النهاية، بعد مثابرة منها نجحت هبة في إجبار القنصلية على أن تستخرج لها وثيقة سفر مؤقتة بدلا من جواز السفر الذي يحتجزه والدها ولكن لكي تتمكن فعليا من السفر تلزم موافقة الوالد عليها، وتقول أن السلطات السعودية ألمحت لها أ- بعد مطالبتها المستمرة - أنه في حالة تقدم القنصلية المصرية بطلب رسمي بتمكينها من العودة لمصر يمكنها أن تعود بهذه الوثيقة المؤقتة ويتم تجاوز شرط موافقة الوالد. القنصلية المصرية لا زالت متمسكة بأن الأمر شأن عائلي رغم أن ما تطالب به حق قانوني ودستوري.

هي تعتقد أنها وصلت إلى نهاية الطريق وفشلت كل المحاولات القانونية والرسمية، وهي تطلب مساعدة كل المنظمات والأفراد في الضغط بكل أشكاله على الحكومة المصرية لمطالبتها بتمكينها من حقها كمواطنة مصرية. ولكي يكون ذلك عونا لها بجانب أنها تنوى رفع دعوى قضائية تختصم فيها الخارجية المصرية وتطالبها بالقيام بواجبها في رعاية حقوق المواطنين في الخارج.
قد يختلف البعض مع قرار هبة بترك أسرتها والعودة إلى مصر، ولكن أعتقد أن مثل هذه الأمور تسوى وديا داخل الأسر وللأفراد حرياتهم. ولا يوجد لا شرعا ولا قانونا ما يمنعها من ممارسة حقها في اختيار مكان حياتها والعودة لبلدها وهي البالغة الراشدة.


40 comments:

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

يا عم خليك محضر خير
!!

ياما نفسي اشوف لو حد فينا اتحط في الموقف ده هيكون شعور والديه ايه انه يغاضبهم ويسبهم ويمشي ويروح بلد تاني وساعتها بالطريقة اللي انا شايفها دي ولا هيعبرهم

ده التعليق اللي سبته على الفيس بوك


على فكرة انا موافق جدا ان السعودية تتشدد بشكل متعسف في التعامل مع النساء وان كان بعض ما يفعلونه اتمنى ان يطبق في مصر لكنهم بيزودوها برضه....لكن لا اوافق بأي حال على الصدام مع الوالدين خاصة انهم يريدون مصلحتنا- على الاقل نتفهم وجهة نظرهم ان لم نكن نوافق عليها وفيه حدود للخلاف مع الوالدين بالذات

ومعظم ما يقولونه-الوالدين في حالتك - لك صحيح لكن التعسف والتشدد العام هو اللي ادى للنفور من الفكرة بشكل عام


هل يحق وهل يصلح في مجتمعاتنا ان تترك البنت اهلها مهما اختلفت معهم وتذهب لتعيش وحيدة

حتى الذكر في الاسلام لا يجوز له ان يغاضب اهله ويعيش بعيدا عنهم - لا اتكلم هنا عن ظروف العمل او التعليم او الحاجة لكن اتكلم عن المغاضبة التي تكون نتيجتها الانفصال

وصاحبهما في الدنيا معروفا ....قيلت حتى في الابن المؤمن للابوين الكافرين...وهما ليسا بكافرين طببببعا في حالتنا هذه

تذكروا ايضا اننا سمعنا من البنت ولم نسمع من الاب..واذا جاءك خصم واحدى عينيه مفقوئة ...فانتظر وتريث في حكمك لعلك ترى خصمه بعينين مفقوئتين

استوقفتني هذه العبارة

<<
الذي حول الطلب للجنة العفو واصلاح ذات البين والتي لم اتعامل معاها لانه عند ذهابي وجدت شروط الدخول وجود محرم شخصي وتغطية الوجه ولبس القفازين
>>


حتى الاجنبيات في السعودية لا يرفضن التعامل مع جهة رسمية بسبب هذا الشرط

سبمبوت said...

آه يا عمرو على كل ما يحصل في السعودية وعلى كل ما يقع على رأس أخواتنا السعوديات من تعصب وتعنت وإحكام القبضة الحديدية بما فيها من طمس لشخصية المرأة ومشيئتها في الحياةبإسم القوامة والولاية وتحت شعار أنهن ناقصات عقل ودين!

لا أعرف متى استعبدوا الناس وقد خلقتهم امهاتهم أحرار؟ ولا أعرف لماذا انتهى استعباد العبيد ولم ينته بعد استعباد النساء.

ولاية الوالي الذكر في السعودية واحدة من اكبر المعضلات الإنسانية التي نلقاها في وقتنا الحالي، ومفهوم ان المراة ستضيع وستصيع وتنزلق الى بالوعة الشبهات والمحرمات بدون وجود رقيب ذكر عليها هو اكثر ما يضع الوجود الأنثوي السوي في خطر الإنقراض او الاضمحلال.

نعم أخي الصارم الحاسم .. لها الحق ومليون حق ان تترك المكان الذي لا تطيق فيه عيشا وتذهب لمكان اكثر ملائمة مع فكرها ومعتقداتها الشخصية. نعم أخي الصارم الحاسم، لها الحق في إتخاذ قرار مصيري في حياتها في أين تعبش وماذا تدرس ومن تتزوج. نعم لها الحق لإنها انسانة قد حباها الله بعقل وفطرة سليمة لم يقتصرها عليكم معشر الرجال.

لها الحق في مطالبة والدها بالإحسان والمعروف وهي البالغة العاقلة ان يصحبها راضيا مرضيا الى بلدها لتعيش وتعمل وتتطور وتبني لها حياتا لم تجدها ملائمة في مكان آخر.

لها الحق .. وليس لك الحق في الحكم عليها بمعاداة اهلها أو مخالفتهم الرأي طالما أنك لم تحبس مثلها في دولة لا تليق بطموحك ولا ترتاح فيها نفسك. كما انه ليس لك الحق في الحكم عليها طالما أنك لم ترغم يوما بالعقال والنعال على تقصير جلباب او تطويل لحية او حلق شارب.

اعتقونا من تفاهاتكم .. يرحمكم الله

Heba Mohammed Najeeb said...

الحكم الوحيد لتحديد حقوقي هو الدستور المصري والقانون الدولي

واللذا يمنحاني حرية كامل الحرية في التنقل والسفر
اما أحكام الأفراد وعادتهم ، فلا تقوم الدولة عليهم
تحياتي

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

والله لا ارى تفاهة وعدم نضج الا في تعليقات مثل تعليقاتك ها هنا
!

Anonymous said...

kanit te7war 3lihom enaha hatkamil derasa f masr adam heya 3rfa en ahalah mot3sbeen kda...w mn henak kanit tehrab w kda ..3shan i dun think en wla wezarit 5rgya hat3mil 7ga wla monzmat dawlya...

Anonymous said...

هبة انتي متخلفة عقليا الناس تقولك ابوكي وده اب تقولي الدستور هو ابوكي ولا جوز امك يعني خلفك وسافر السعودية معاكي واتغرب عشان يصرف عليكي ويعيشك احسن عيشه مش حتلاقيها ف مصر وبعدين لما تكبري تقولي له روح مش عايزاك دي خلفة زي قلتها بلاش منك والله الراجل ده مظلوم فيكي ما انت قاعدة بقالك كام يوم علاى النت عمالة تبهدلي في الراجل والاب ياعيني ساكت واخدة راحتك قوي انت قصدك تعادي مصر عن طريق امريكا وتشتهري وتبقي بطلة
ياحرام
انت بجد عايزة تتعالجي اكيد ومريضة لو مش بجد يبق مريضة بالتفكير الغلط وعصيان ربنا خللي حقوق الانسان والدستور ينفعوكي مع ربنا وكل اللي بيقف جنبك لو دلوقتي عييتي او وقعتي ف مصيبة مش حيعرفوكي ابوكي اللي حيغلب فيكي

روحي انت ما تستاهليش

Anonymous said...

صارم حاسم ايه انت فاكر نفسك قاعد في خناقة على قهوة بلدي
ياخويا روح

وبدل مانت عامل فيها سبع رجالة في بعض عالناس وبتقول لو حد فينا اتحط في الموقف دا هيعمل ايه قول الكلمتين الحلوين دول لروحك
ولامؤاخذة ماتحاولش تغالطني والنبي عشان انت عمرك لا هتفهم ولا هتحس
اعمى الفلب والنظر معلش
وانا عارفة انك هتسيب اي حاجة انا قولتها وهترد على تهزيقي ليك بتهزيق مقابل
وعلى فكرة اه دا مش حوار بناء واه انا مش مهتمة بعمل حوار بناء مع النماذج اللي زيك
واه انت مالكش دعوة بالموضوع اساسا لما واحدة يبقى عندها 27 سنة وجامعية يبقى لو حبت ترجع بلدها ترجع
بدل مابوها يجوزها ويقولك اصله ولي امرها والعقد ساعتها مايبقاش باطل وكل الخرف المماثل
وقال موافق عالتعسف مع الستات قال
احيييييييييه طويلة المقطع

Anonymous said...

مش قادرة امسك نفسي

على فكرة انا موافق جدا ان السعودية تتشدد بشكل متعسف في التعامل مع النساء وان كان بعض ما يفعلونه اتمنى ان يطبق في مصر لكنهم بيزودوها برضه

ايه الجملة اللي من غير راس ولا ديل دي
دا نفي النفي اثبات يعني ولا ايه بالظبط

وانت جايبها من باب بر الوالدين على اساس ودنك منين يا جحا طب جحا قطع ودانه ورماها في البلاعة من زمان

Unknown said...

الأستاذ اللي بيقول إن هبة متخلفة, ياريت تخرس أو تهاجر السعودية وحاول متخلفش لأن مصر مش ناقصة أمثالك.

واحدة عندها 27 سنة! مش محتاجة يعني عقل كتير إنها من حقها تعيش في الحتة اللي عايزاها. الجزء بتاع عيلتها ده حاجة شخصية هي تاخد قرارها فيه حسب ما ضميرها مريحها.

Anonymous said...

شقفة الخرا اللي اسمها الصارم الحاسم
انت امتى راح تبطل تكون متل الجيصة وسط حقل زهور
ليش دايما عامل زي الحمار المخالف و تخش تبضن الناس؟؟؟
انت خول يا ابني ولا شلون؟؟
ولا منزوع الخصية و لا ايه اللي بيجري في بيضانك بالظبط؟؟
يكونش حد عاملك عمل و دمك بارد زي الزواحف
صارم ايه و حاسم ايه
ده انت مصدر التلامة و المنيكة الفقيعة بكل جدارة يخرب بيت كدا
البنت بتقولك حقها و انت تقول اهلها
يا خي كس اهلك كلهم

Anonymous said...

علينا أولا أن ننظر للأمر بصورة أشمل.فأنا أب لفتاه في سنك تقريبا وأنا والحمد لله مقيم لشعائر ديني محافظ عليها ولكني لا أري في ذلك تعارضا مع إعطاء ابنتي القدر الممكن من الحريه وفي معظم الأحيان يكون بنفس قدر الحرية لأبنائي الذكور. ولكن تفرض علي ظروف المجتمع أحيانا أن أنتقص من هذه الحريه ليس لانعدام ثقتي بابنتي ولكن لأني لا أحب نظرة المجتمع للفتاه التي تقيم بمفردها و أدرك مدي المضايقات التي تتعرض لها تلك الفتاه
ليس معني ذلك أنني أؤيد الأب ...بالعكس فأنا ضد أسلوب التربية العقيم هذا وضد التشدد بكافة صوره والحقيقة أني ألمح في قرار الأب أنانية شديدة فإذا كان لا يريد لابنته أن تعيش وحدها في مصر فما أسهل عودتهم جميعا! أو عودة الأم إذا تعذرت عودته هو ففي ذلك مصلحة للفتاه التي في أغلب الظن لن تجد لها زوجا مناسبا في هذه الغربة
وحتي لا يكون كلامي مرسلا سأعطي نفسي مثلا..فابنتي التي تخرجت من الهندسة قسم الإتصالات لم يتوفر لها عمل مناسب في مدينتي بالدلتا وقد وافقت بصدر رحب أن تسافر إلي القاهرة بصحبة أمها وتقيم في شقة صغيرة لي هناك إذا توفر لها العمل المناسب
لي ملاحظة أخيرة أرجو أن أجد لها تفسيرا...فقد لمست من كلام الابنة ما يوحي بقدر كبير من حرية الحركة التي يمنحها لها الأب سواء في الخروج أو السفر أو النت..فهل هذا صحيح
م.هشام محرم

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

الحيوان الاولاني الغير معرف الجبان اللي ماسبش اسمه

انت اصلا ما بتعرفش تتكلم عشان اتحاور معاك ولا يمهني اتحاور مع اشكالك اصلا

اللي زيك نتاج نظام تعليمي وتربوي متخلف بيطلعهم فاكرني انهم بيفهموا وهما عقولهم صماء بكماء ولا بتشوف اي حاجة

جتكم القرف مليتوا البلد

أبو عمر - الصارم الحاسم said...
This comment has been removed by the author.
أبو عمر - الصارم الحاسم said...

الديوث المخنث واحتمال يكون الشاذ الثاني...الغير معرف الجبان برضه اللي ماسابش اسمه


احلى تعليق شفته على مساندي هبة انهم في معظمهم ناس رضوا بالدياثة ومن عاشقي الدعارة فمفيش عندهم اي مشكلة انها تسيب اهلها وتتنكر لهم وتشتمهم وتعيش في بلد غريب لوحدها


اهلي الحمد لله ربوني كويس وعلى الرجولة والعدالة...اما انت فواضح انك من بهايم الجزيرة العربية او من مخنثي الشوام اللي لا تلقوا تعليم ولا تربية ويمكن اهلك نفسهم ماعندهمش تربية عشان يدوهالك وطلعوك بالمنظر ده....واضح انك من اللي وبيكتفوا بالصرمحة يمين شمال في بلاد الله وبيعيشوا زي البهايم وطبعا اما تيجي حالة زي دي بيهيصوا موت

وان كان في الجزيرة والشام رجال بجد ولكن واضح ان نماذجهم بتحرقك موت في كل حتة

جتكم القرف مليتوا البلد برضه
:)

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

للمعرف الاولاني اللي ما بيعرفش \ ما بتعرفش تقرا

قلت السعودية تتعسف مع النساء وانا اوافق على ذلك...اي موافق على من يقول ان السعودية تتعسف لكن غير مواقف على التعسف

يبقوا افهموا الكلام الاول

إبراهيم شعبان said...

دعونا نبتعد قليلا عن شخص هبة، و لنبتعد أيضا عن تبادل الشتائم،و لننظر للقضية من منظور أوسع،فالقضية الحقيقية هنا هي قضية السلطة الأبوية بمختلف مستوياتها.

الأب البيولوحي الذي أنجب و تغرب لأجل ابنته يرى أن من حقه أن يصيغ أفكارها وأحلامها و طموحاتها بالشكل الذي يراه هو صحيحا لأنه يعرف مصلحتها أكثر منها هي البالغة من العمر 27 عاما.

و بالتالي لابد أن تخضع البنت لأب هو بدوره خاضع لأنظمة أبوية ديكتاتورية مصرية و سعودية و إخوانية ترى أنها تعرف مصلحة شعوبها أكثر منها.

و لا يمكن أن نتنظر من شخص تربى على السمع و الطاعة للأب الإخواني أن يمنح ابنته حق اتخاذ القرارات المصيرية في حياتها حتى لو بلغت من العمر 27 عاما.

Anonymous said...

ما هو يا جزمة مصر بدلها مش بلد الغريب يا اعمى القلب و النظر يخرب بيت اشكالك انت اللي مليتوا البلد
لا انترلك عرقيا واد يعني لمااخيرا طلع عندك دم
عقبال ما تبقى راجل و تحس على دم اللي خلفوك
داهية تاخدك و تاخد اشكالك

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

وليه بنبص لها فقط من نظرة اخواني

هل هو كأب مش طبيعي انه يخاف على بنته ويصعب عليه حالها - من وجهة نظره - ويعمل كل ما في وسعه من وجهة نظره ايضا لحمايتها مما يراه خطأ

ولهذا ربنا امر الابناء ذكور واناث بحسن مصاحبة والديهم ده لا يعني الطاعة المطلقة ولكن حسن الصحبة والتحمل

عندها حلول ومساحات كما لاحظ مثلا الاستاذ هشام محرم هنا في التعليقات ولكن واضح انها لا تفكر بها وفكرها موجه في ناحية واحدة

ومن هنا تحدث معظم المعارضين لها في وجحها نظرها

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

الغير معرفة تاني

لو بتفهمي وبتعرفي تقري شوفي اخر كلام سيبته

اما ان كانت قلة ادب وبس فمش هارد المرة دي لاني خدت بالي انك بنت وده بسسسس اللي هيخليني اسكت المرة دي

اما وان زودتي فمعنديش ليكي الا الرد على نفس المستوى وحقي اني ارد عليكي كلمة بكلمة


وبعدين ايه ده

لا انترلك عرقيا واد يعني لمااخيرا طلع عندك دم

ده هيروغليفي ده
؟؟؟
:))

Anonymous said...

الي الكائن السخيف اللي عاوز الاب يتحول لديكتاتور ويكون هو الكلمة الاولي والاخيرة هبه عانت مرة المعاناه مع اب اكيد انت متختلفش عنه في اي حاجة متزمت ورجعي وفيه كل العبر حبسها في دوله متخلفه من المفترض انهم يجمعوا فيها امثالك عشان نخلص منكم مرة واحدة وعلي الرغم من دا طالبته بالحسني ان يتركها تعود الي القاهرة وتكمل دراستها الا انه رفض واصر علي ان يتحول الي سجان في سجن هو الوحيد اللي معاه مفتاحه، فيبقي من حقها ان تطلب عودتها بالشكل القانوني اللي كفله القانون والدستور لانها كبيرة وناضجة والالاف البنات قدروا يعيشوا لوحدهم وينجحوا وعشان كدا بقولك ياريت تخرس وتطلب تاشيرة هجرة للسعودية

Mongey said...

يا استاذ صارم حاسم
اولا مفيش حد مجبر انه يعيش في مكان مش عايزة انت فاهم اصل المشكلة ايه ولا مش واخد بالك هي رفضت انها تعيش في السعودية و ووالدها رافض
و الله بقي مش مطلوب انك ترغم نفسك انك علي العيش في مكان بالعافية
اديك مثل بسيط اوي تخيل انك انت و ابوك عايشين في بلد من بلاد الكفار الي انت مش بتحبهم و انت مش قادر تستحمل العيشة في هذا المكان لاي سبب كان و ابوك مقفل علي الباسبورت و السفارات مش عايزة تطلعلك اي اوراق رسمية
موقفك هيبقي ايه ؟ خلاص مش قادرر تستحمل
و بعدين اكيد البنت تتفهم العادات و التقاليد بتاعتنا مش هتيجي تقعد لوحدها يعني و لو حصل و قعدت لوحدها دي مش مشكلتك انت دي مشكلتها هي
و البنت مش هتسافر امريكا دي رايحة مصر الي اصلا بلدها و اكيد ليها قرايب هناك(انا اصلا مش عايز ادخل في تفاصيل داخلية )

بس سيبك من العك بتاع السعودية و القهر و مش عارف ايه ده كله و خلينا نتكلم في حدود ضيق هو منع شخص من العودة الي بلده مرة اخري

mohamed hassan said...

الحقيقة الاستاذ صارم بتاع المحاشم دة تعليقاته بتدل على مستوى فكري متميز نفس تفكير الإخوان اللي هو تدليك بضان الزبون
دورهم مع السعودية تعريص بسيط مع شوية دعوة للوهابية مع تدليع بضان السعوديين حتى يحصلوا على الأموال ثم يا فكيك من بلد الشواذ
عموما يا استاذ الفاشل البائس الآن انت كذلك
خلي بالك في عقود تدليك بضان سعوديين هتتوزع في رمضان مع الاخوانجية ابقى الحق لك عقد اهو تنفع و تستنفع
و ابقى خلي بالك حد يطمع في زلمكتك هناك و يقولك اوريك القطر او الحمار ابو ديلين تسمع كلامه؟
لحسن الحكاوي منتشره انا انذرتك و انتا حر
تحياتي

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

محمد حسن

كل واحد جاي من بيئة واطية هو واللي خلفوه هيخش يدلق بقين خرا من اللي ماشيين في دمه

مش فاهم ايه مشكلتكم مع المحاشم.....واضح انها عقدة نقص

فعلا شوية داعرين مخنثين ديوثين تربية واطية وبيئة واطية لا بيعرفوا يتكلموا ولا بيعرفوا يفكروا وواضح جدا مستواك الفكري اللي هو اخره واحد صايع راكن على الحيطة من حوش بردق


العيب مش فيك وان كان فيه شئ فيك...العيب على النظام اللي خلى فيه منك كثير كده

روح ياض شوفلك حتة تانية شخ فيها

فعلا...جتكم القرف مليتوا البلد
:)

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

ومش فاهم السعودية حارقاكوا على ايه وبتسقطوا مشاكلكم وكرهكم للدين عليها

محدش عاجبه السعودية..يا اما شايفينها سلفيين وهابيين...وهما اصلا لا مستواهم الفكري ولا الثقافي يخلوهم يعرفوا يعني ايه وهابيين اصلا....زي حد على الفيس بوك امبارح بيقولي الوهابيين اصحاب روتانا ؟؟؟؟!!!!!

والجانب التاني شايفهم سكيرين معربدين منحلين بيبرطعوا بفلوسهم

انا نفسي مش عاجباني السعودية لكن لاسباب ازعم انها انضج واكثر منطقية من الهستيريا الجاهلة دي....وهما مش مشكلتي في الحياة في الاول وفي الآخر.....احنا فينا العبر لوحدنا


بيفكروني بوزير خاجيتنا الهمام اللي كان همه في حرب غزة انه زي العيل الصغير في الابتدائي كل حاجة ايران هي اللي عملتها...ايران...ايران ...ايران ..ولا العيال في الحضانة

وانتم نفس الكلام...كل ما يعجبكمش حاجة في الدين تقولوا وهابية سعودية...وهابية سعودية..وهابية سعودية...هيطلعوا لكم في الضلمة
:))

شعب على مقاس النظام

نور المحمد - بلاد الحرمين said...

سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلاّ أنت أستغفرك وأتوب إليك ..

اللهم لك الحمد والشكر !

أبو عمر - الصارم الحاسم said...
This comment has been removed by the author.
أبو عمر - الصارم الحاسم said...
This comment has been removed by the author.
أبو عمر - الصارم الحاسم said...

والله اتكسفت اما شفت تعليقك يا اخ نور المحمد

Anonymous said...

من الضروري أن تتوقفوا جميعا عن هذا الخروج المزري عن الآداب العامة.
يجب أن نتعود علي إختلاف وجهات النظر وحتي إن صادفت علي النت أي أمثلة مستفزة فالأرقي دائما أن نتجاوزها حتي لا نخرج عن صلب الموضوع
م.هشام محرم

Anonymous said...

عاوزه تتشرمط هناك
المرأة في السعودية تعامل كأميرة
أما في بلدي (مصر) فهي ممتهنة
ياعم سيبها ترجع وتشتغل رقاصة

Anonymous said...

الغير معرف التالت
مش انا قولتلك اني مش عايزة اتناقش وانت مادركتش اني بنت الا في الاخر يعني كل التاءات المربوطة دي فاتت عليك ازاي يعني
مش انا اللي رديت تاني على فكرة
يا اخ صارم انت كلامك مستفز بس بسبب حاجة واحدة ان انت عايز تبقى صارم حاسم فماشي زي القطر ومانتاش حاسس بحاجة تانية حواليك وعشان كدا قولتلك اعمى القلب والنظر ودا ماكنش تهزيق للتهزيق يعني
بس برضه انا عايزة اخدك اربطك كدا واشحنك على هناك واقولك يابو 27 سنة مالكش جوازات سفر عندي ودورلك على عريس يلا عشان هي دي السكة الوحيدة لاطلاق سراحك وخليك عارف ان انت منزوع الاهلية يوم ماتحب تهرش لازم تاخد الاذن
مني وانا شخصيا يوم ماحب اهرش لازم اخد الاذن من الكفيل بتاعي
يعني الوضع دا مايجيبش جنان رسمي لاي حد
وانا قولتلك انت لاهتحس ولا هتفهم لسبب واحد بس برضه انت مانتاش ( انثى ) + ( غير سعودية ) + ( عايشة هناك ) الوضع مزري ومقرف وزبالة زبالة زبالة فعلا
لدرجة ان اغلى امالك ممكن يكون انك تمشي في الشارع وسط الزحمة زي ماهي قالت
فبلاش تلعب دور القاضي الحكيم والنبي
عشان اللي مايعرفش يقول عدس

وبالنسبة للجملة اقطع دراعي من لغلوله ان كان حد فهمها زي مانت بتقول كدا

Anonymous said...

ياناس ياهو يعني عايزين تفهموني ان فجأه كده من 3 سنين بس الاب ده بقه رزل قوي وحبسها انا مش فاهم طيب الي سن 24 سنه كان لطيف وحبوب اكيد ورا الموضوع موضوع تاني احنا مش فاهمينه يعني قبل 3 سنين كانت فين في مصر ولا في ليبيا ولا فين وعملت ايه عشان ابوها يحبسها بس من 3 سنين.... علي الفيسبوك حديث فيديو المصري اليوم جايب صوره كارنيه كليه علوم ولا ايه ليها طيب ايه الحكايه .... عجبي

Hicham said...

هذا أول تعليق في مدونتك يا عمرو وإن شاء الله لن يكون الأخير وعذرا إن طال بعض الشيء.

علمتني الحياة يا عمرو أن أستمع للرأي والرأي الاخر وحتى الأن لم أسمع سوى رأي "هبة" في هذه القضية. عموما لست أتهم أحدا ولا أعتب على أحد حتى تتضح أركان هذه القضية كاملة وأسأل الله أن يتم حل هذه القضية بصورة أفضل.

عمرو، التعليقات التي وردت في هذه التدوينة تجعلني أتسائل -كالعادة- لماذا لا نحترم -نحن العرب والمصريون- الرأي والرأي الأخر ونميل إلى مهاجمة بعضنا بعضا ليس بخجة أما حجبة بل بتسفيه أراء الناس والنيل منهم إلا من رحم ربي؟

هبة قالت رأيها فلا أرى أي داع لمهاجمتها بالتخلف أو الجهل فماذا تعرف أنت أيها المهاجم عنها؟ وماذا يفيد السب والقذف لمن لا يتفق معك في الرأي؟

كلامي بصورة عاملة لذلك أتذكر بيت الشعر الذي يقول "نعيب زماننا والعيب فينا!"

شكرا يا عمرو!

مرجانة said...

لا استطيع ان اخفي اعجابي بمن يسيرون عكس التيار ويخرجون عن طابور الحياة ليسيروا بطريقة طبيعية او ليعيدوا تشكيل الطابور
هبة نجيب من هؤلاء
فلطالما تسير الجماهير طبقا لقانون السياق وغريزة -عفوا في اللفظ- القطيع الا ان تدب الروح وتظهر من يخرج عن القطيع
حتى في عالم الحيوان نجد دائما كائنا ( ولا يعني الحيوان اية اساءة لأحد لان الانسان حيوان مفكر فعلا) -نجد دائما كائنا يخرج عن القطيع لتسميه القطعان ضال ويسمي نفسه رافضا لوجوده في هذا القطيع وهذا لا يعني الضلال لان الله خلقنا احرار
هنا في مصر والدول الشرقية السمات
الابنة -الفتاة الانثي يجب ان تكون مع الاهل دائما اما الابن فمسموح له الانفتاح على العالم طبعا لان غشاء البكارة يمثل حساسية شديدة لنا والمحافظة عليه سليما هو كل مانبغيه
هبة معرضة للقيل والقال اذا عاشت وحدها وربما يشوبها أكثر مما تحتمل
اشفق عليها مما ستعانيه وادعو الله ان يشد من ازرها ويقف الي جانبها ويربط على قلبها مع عدم اغضاب والديها والحرص على التواصل معهم حتى اذا عاملوها بجفاء
العيش وحيدة سيعرضك لجميع ما تكرهيه ولكن انصحك بتحمل كل هذا مع الحرص كل الحرص على الا يمسك عليك أحد شيئا يدينك والجلد في مواجهة النظرات والايماءات والاستخفاف بها
فهذا شعب ضحكت ولاتزال تضحك من جهله الامم
الله معك

Anonymous said...

حسبى الله ونعم الوكيل
أنسينا اننا مسلمين ؟؟؟ أنسينا تعاليم ديننا ؟؟؟؟ أولا هى تريد غير الاسلام ؟؟؟؟ تريد العلمانية والانفتاح ؟؟؟ وتترك أطهر وأنقى دين على وجة الأرض والدين الحق . انها فعلا مريضة نفسيا ولا تريد العفه ؟ وهل ياأختى الكريمة الأغانى وكشف الجسم هو التحضر ؟؟؟والى الأخوة الذين يعلقون على الموضوع هل تتعاطفون مع شخصها انها انثى أم لأنها صاحبة مشكلة حقيقية ؟؟؟ أولا هى خرجت عن طاعة والدها ووالدتها فلا تتعجبون إن خرجت من طاعة ربها ؟؟؟
أنا مصرى أقيم فى السعودية. والله ان المرأه هنا لو تعلم المصريات كيف يعيشون في أمان وحرية لتمنت كل المصريات أقصد طبعا من تبغى العفة وليس المتبرجات فليس للمتبرجات الا المايوهات والافلام والاغانى والرقص والمصاحبة وغيرة من متع الدنيا الزائلة. وأرجو ألا تنظروا بعين ضيقة فلكل مكان مميزاته وعيوبة لأننا فى دنيا ولكن إنظروا إلى المميزات التى لا نراها حولنا ؟؟؟؟ واترككم تراجعون أنفسم ؟؟؟؟ أنا بس كنت أذكركم . الله يهديكم

Anonymous said...

إلي الإبن الذي أرسل تعليقه بالأمس بادئا بحسبي الله ونعم الوكيل
إلي هذا الإبن أقول لقد جانبت الصواب إلي حد كبير فبصرف النظر عن موافقتي أو رفضي لرغبة هند فأنا لم أر في كتابتها أي انحراف أو تطاول! لم أر فيما كتبت إلا رغبة في العودة للوطن وهي رغبه لا أراها تنتقص من دينها في شيء ولا أري ما يبرر اتهامك الغير إسلامي بالمرة لهذه الفتاه
يا بني حاول أن تكون أقل حدة ولا تتهم الناس بما لست علي بينة منه
م.هشام محرم

محمود رياش said...

بالطبع
اساند هبة فى حقها ان تعيش حرة
وحقها ان تعيش فى وطنها

وارفض بكافة الطرق والاشكال الوصاية التى تفرض على اى انسان حتى من والديه
لاننا بشر
واحرار

كلنا معكى يا هبة
وانا معجب جدا بجراتك واساند موقفك وساحاول جاهدا نشر قضيتك

و لاعزاء للعقول المتخلفة التى لا تزال تعيش فى عصور الظلام

عنوان مدونتى
http://mahmoudryash.blogspot.com/

ارجو التفضل بزيارتى
مدونة غمض عينيك..مقالات عن النجاح فى الحياة..وتطوير الشخصية

شكرا مقدما..

سعودية وافتخر said...

انا برد عليك يخت عبة وعلى العبارة المستفزة(السعودية من اسوأ الاماكن الي تعيش فيها المرأة) بالعكس (السعودية الست الي عايشه فيها ملكة )
انا يستفزني الفكر المغلوط انو بنات السعودية عايشين بسجن والسجان الرجل
بالعكس ياما من سعودية اخذت حريتها اكثر من مية مصرية المرأة السعودية انثى بكل معنى الكلمة وعايشة حياتها مو مثل اغلب دول العالم ومنهم مصر الست هي ست ورجل بنفس الوقت (تطبخ وتنظف وتربي العيال وتشتغل وتهتم بزوجا وبنفسها وتودي العيال المدرسة وتذاكر لهم وتصرف على البيت)والرجل جالس هارون الرشيد فقط يشتغل ويلاقي من يدلعه والمرأة مضحوك على حقوقها بسم الحرية بس مدري لية المصريات الي يجون السعودية يعتبرونا اعدائهم للاسف وينكرون فضل السعودية عليهم الست السعودية عايشه احسن من الاف النساء فلعالم انا سعودية ومكملة الجامعة وقريب ممكن باذن الله عز وجل اتزوج بدون غصب وممكن اكمل الماجستير وبابا مو معارض شغلي وعايشه حياتي انتي ممكن مشتاقة لمصر وما عندك صديقات بالسعودية ولا قرايب عشان كذا مسوية السعودية لا تطاق للاسفددايم المصريات الي يجون بيكرهو السعوديات مع احترامي لكل المصريين لاني احبهم واتمنى محد يزعل مني

Anonymous said...

عجبا على من وضع حدودا جوفاء بين بلاد العرب مصرى سعودى سورى كيفما يكون كلنا عرب وبلادنا تحت رايه واحده رايه سيد الخلق اجمعين (محمد) صلى الله عليه وسلم لك ايتها الاخت الفاضله كل الحق فى مطلبك هذا ولايسعنى غير ان اتذكر كلمات استوقفتنى فى تصفحى لصفحات الويب

تلطم بشده اجحاف المعوقات التى تقف امام تحقيقك لما تسعين اليه

اليكم ايتها العقول الفانيه هذه الكلمات

انا مصرى وابويه مصرى والسعوديه دى اصلى

كان فيه مصرى قال انا عصرى وفى وسط الناس وقف محتاس
قال ياناس جوايا اشياء لاتنداس من علم واصل ومبادىء مالها حصر
وصرخ باعلى صوته وقال
انا مصرى وابويه مصرى والسعوديه دى اصلى نبى (محمد) ومين فى مكانتى فى عصرى
حبيت بنت من اصلى لا اشوفها غير لما اذين عصرى

وحبات العرق على جبينى تقول هوه ده المصرى

اسمر كحيل العين صاحب ابتسامه اصلى

لا يوم وطىء الراس ولا مسح المداس مهو من الاصل سعودى ماينداس


وعمرو بن العاص ورجال رافعين الراس كانت بذرتهم رجال فوق الراس


القران فى صدورهم وسنه نبيهم نبراس

لاعمرى احتاس ولا اوطى الراس

طول مااخواتى فى السعوديه

رافعين الراس

Egyptian forum said...

موضوع مميز وهام فعلا