لو استمروا في العزف , لظللت جالسا هناك للأبد ....
تلك الموسيقي التي عزفتها فرقة " مسار " أو " مزيكا بس " الأربعاء الماضي في مسرح الجنينة .. كأنها كتبت خصيصا لأجلي.
كالموجة غمرتني موسيقاهم التي جمعت في " مسار " ما أحب من أشتات المسارات .
موسيقي التخت الشرقي المصغر مع موسيقي الحجرة الكلاسيكية مع ارتجالات و تنويعات الجاز .
رنات عود سيد درويش علي دقات إيقاع شرقي أو رقرقات رق عابث .. بيانو يراوح بين نزق كلاسيكيات شوبان و بين تسكع بيانو الجاز مع نبضات الكونترباص في خلفية أغنيات نورا جونز و ديانا كرول .

أعضاء فرقة " مسار " : حازم شاهين (عود - و مؤلف معظم المقطوعات ) و هاني بدير ( إيقاع ) و نوار عباسي ( بيانو ) و مايلز دجاي ( كونترباص) هم أيضا أعضاء في فرقة " اسكندريلا " الرائعة , التي لم تقدم فرقة مثلها أغنيات سيد درويش و الشيخ إمام و زياد رحباني .
" مسار " أطلقوا في هذا الحفل إسطوانتهم الأولي " العيش و الملح " ضمن مشروع " أصوات الشرق الجديدة " .
يضم " العيش و الملح " سبع مقطوعات . أربعة من تأليف حازم شاهين - واحدة منهم بالاشتراك مع طارق عبد الله - و مقطوعة من تأليف نوار عباسي و أخري من تأليف مايلز دجاي بالإضافة لتنويعات علي موسيقي " إيه العبارة" لسيد درويش .
مشروع " أصوات الشرق الجديدة " يشمل أيضا إطلاق إسطوانات لعدة فرق موسيقية عربية مستقلة , و يهدف لإبراز هذه الأصوات الجديدة و الأصيلة البديلة وسط طوفان الموسيقي المعلبة الرائجة .
في مصر , بالإضافة لـ " العيش و الملح " لـ " مسار " , تم إنتاج ثلاثة أسطوانات أخري ضمن هذا المشروع : " قرار إزالة " لفرقة " الدور الأول" و "سلطاني " لفتحي سلامة و " الطرب الأصيل" لرياض عبد الجواد .
اسمع " زي الموجة " لحازم شاهين و طارق عبد الله من " العيش و الملح ".
تلك الموسيقي التي عزفتها فرقة " مسار " أو " مزيكا بس " الأربعاء الماضي في مسرح الجنينة .. كأنها كتبت خصيصا لأجلي.
كالموجة غمرتني موسيقاهم التي جمعت في " مسار " ما أحب من أشتات المسارات .
موسيقي التخت الشرقي المصغر مع موسيقي الحجرة الكلاسيكية مع ارتجالات و تنويعات الجاز .
رنات عود سيد درويش علي دقات إيقاع شرقي أو رقرقات رق عابث .. بيانو يراوح بين نزق كلاسيكيات شوبان و بين تسكع بيانو الجاز مع نبضات الكونترباص في خلفية أغنيات نورا جونز و ديانا كرول .

أعضاء فرقة " مسار " : حازم شاهين (عود - و مؤلف معظم المقطوعات ) و هاني بدير ( إيقاع ) و نوار عباسي ( بيانو ) و مايلز دجاي ( كونترباص) هم أيضا أعضاء في فرقة " اسكندريلا " الرائعة , التي لم تقدم فرقة مثلها أغنيات سيد درويش و الشيخ إمام و زياد رحباني .
" مسار " أطلقوا في هذا الحفل إسطوانتهم الأولي " العيش و الملح " ضمن مشروع " أصوات الشرق الجديدة " .
يضم " العيش و الملح " سبع مقطوعات . أربعة من تأليف حازم شاهين - واحدة منهم بالاشتراك مع طارق عبد الله - و مقطوعة من تأليف نوار عباسي و أخري من تأليف مايلز دجاي بالإضافة لتنويعات علي موسيقي " إيه العبارة" لسيد درويش .
مشروع " أصوات الشرق الجديدة " يشمل أيضا إطلاق إسطوانات لعدة فرق موسيقية عربية مستقلة , و يهدف لإبراز هذه الأصوات الجديدة و الأصيلة البديلة وسط طوفان الموسيقي المعلبة الرائجة .
في مصر , بالإضافة لـ " العيش و الملح " لـ " مسار " , تم إنتاج ثلاثة أسطوانات أخري ضمن هذا المشروع : " قرار إزالة " لفرقة " الدور الأول" و "سلطاني " لفتحي سلامة و " الطرب الأصيل" لرياض عبد الجواد .
اسمع " زي الموجة " لحازم شاهين و طارق عبد الله من " العيش و الملح ".
الله على "زى الموجة"
ReplyDeleteجميلة وفيها حياة
رائعة عن جد
أكيد كان المذاق اجمل و انت بتسمعها live
ReplyDeleteمش والهيدفون على دماغك
يا بختك !
هو ممكن ننزل زى كدا منين؟
اه صحيح ..شكرا يا فندم ...
walaaz
نسيت أن أقول أن إسطوانة " العيش و الملح " لمسار و باقي إسطوانات مشروع أوصات الشرق الجديدة
ReplyDeleteتتوفر حاليا في مكتبة ديوان و فيرجين
من المفترض أنه سيتم توزيعها في اماكن أكثر
و لكن هذا ما وصلني و العهدة علي مسؤولي المورد الثقافي و مسرح الجنينية
واللهي عايز اشتمك
ReplyDeleteيابني مقولتليش خالص ان حازم شاهين في مزيكا وبس
ولا جبتلي خبر انت قلتلي حاجه تانيه خالص انا لو اعرف كنت استرجلت ورحت الحفله لوحدي
بجد انا مش طايق شكلك
شريف نجيب:
ReplyDeleteكانت حفلة رائعة فعلا
و سعيد اني قابلتك يومها
المقطوعات كلها عجبتني
و فيه حاجات عندي اجمل من "زي الموجة" زي " رمال " و " رحلة "
بس انا حطيت " زي الموجة " لانها الوحيدة اللي ضمن السي دي المجاني المجمع لكل الفرق
لست أدري:
زي الموجة فعلا فيها حيوية عالية
ولاء
طبعا الموسيقي الحية أجمل
انا كنت حاطط اعلان الحفلة دي قبلها باسبوع
يعني عداني العيب
و الاسطوانات دي تلاقيها في ديوان و فيرجين
مالك :
بطلوا بقي اللي بتشربوه ده
:)
آه لو تعرف كمان الإمكانيات والجو اللي اضطروا يسجلوا فيه الألبوم ده عشان يلحقوا معاد إطلاق ألبومات "إنكوجنيتو" .. كانوا محبوسين في "مكان" في الهرم لمدة 4 ليالي مع الصراصير والفران
ReplyDelete:)) آه والله.. حتى لو ركزت شوية حتلاقي صوت صرصار بيقول "مدد يا سيادنا!" قبل ما ينطق الشهادة في مقطوعة "رحلة
:D
ياللا عقبال اللي في بالي
:D
ألف مبروك ياعمرو
ReplyDeleteدخلت في سباق العشر مدونات خلاص :D
سامية
ReplyDeleteاعتقد ان الصرصار كان مبسوط و منتشي مش أكتر
:)
-------
شكرا يا حبيب ع الأخبار
احشد الناخبين و هات البطايق الانتخابية
:)
يسعدني وأنا المحاصر في غزة غير قادر على زيارة المحروسة أن أستمع لأغنيات مولانا إمام بالأصوات المصرية الشابة التي تحدثت عنها يا عمرو, فكيف السبيل إلى ذلك ؟
ReplyDeleteدمت بود
ReplyDeleteمش فاهم يا عمرو يا اخويا؟
انتا مقلتش خالص حازم شاهين انتا قلتلي بعديها حازم جاهين
ماشي يا عم
كل سنه وانت طيب
ReplyDeleteوكل سنه وانت بتسمع حفلات كتير
قدرت احصل علي اسطوانة قرار أزالة والعيش والملح بطريقة شيطانية ووالعياذ بالله
ReplyDeleteومن ساعة ما استقريت بالقاهرة بدور علي وسيلة علشان ألبوم "سلطاني" , بجد المشروع مثمر جداً وخصوصا النماذج اللي قدمها رغم انها اعمال اولي
مواويل
ReplyDeleteأتمني مثلك الحصول علي تسجيلات لهم
عليك و علي سامية جاهين
http://semsema.blogspot.com/
فهي من المقربين
:)
أتمني أن تستطيع أن تحمل لنا علي النت بعضا من تسجيلاتهم
مالك :
برضه بطلوا بقي اللي بتشربوه ده
أدم المصري
و انت بخير
و يسمع منك بنا
يحيي
الاسطوانات متوفرة في فيرجين حاليا
و ربما في ديوان لاحقا
علي فكرة اسطوانة فتحي سلامة " سلطاني " تجميع لبعض اعماله القديمة
و لا جديد
مسار و الدور الاول رائعون فعلا